Min ene lille kønslæbe er vokset, er der noget galt?
Hej. Jeg er en 15 år gammel pige, som i øvrigt er meget lidt udviklet i forhold til min alder. Jeg har meget lidt bryst (en lille A75-skål) og med hår i skridtet, men kun lidt under armene. Jeg har udflåd, men ikke menstruation. (Jeg er ikke seksuelt aktiv).
Mit problem er, at jeg for nogle måneder siden begyndte at klø mellem benene ved min højre lille kønslæbe. Nu har jeg opdaget, at den er vokset meget, men den anden er ikke fulgt med. Jeg har læst på nettet, at der godt må være forskel og de godt må være store, men det er som om, at den er lige så fast, som den store kønslæbe og den hænger lige akkurat ikke uden for. Den klør stadig lidt og irriterer mig lidt, når jeg fx onanerer (om klitoris). Tror du, den anden kommer til at vokse også? Den er nemlig stadig helt lille, og er der noget galt?
Håber I kan svare, for har det ikke så godt med det og tør ikke helt at snakke med lægen eller min mor.
S, 15 år

SVAR:
Hej S
Du er i puberteten
Der er stor forskel på, hvornår piger kommer i puberteten, og hvornår kroppen udvikler sig. Du er begyndt med hår under armene og udflåd, så du er kommet i puberteten, og din menstruation kommer formentlig inden du bliver 16 år. Ellers synes jeg, du skal snakke med din mor og din læge om det.
Der vil forsat ske forandringer
Det er normalt, at kønslæberne vokser, når man kommer i puberteten. Du er ikke færdigudviklet endnu, så de kan stadig vokse og forandre sig. De indre kønslæber bliver mere brunlige med let rynket hudoverflade. De kan hos mange blive mere fyldige og længere end de ydre kønslæber.
De indre kønslæber indeholder mange små blodkar, og ved seksuel stimuli som onani, vil de blive mere fyldige og vokse. Efterfølgende vil de atter vende tilbage til normal størrelse.
At den ene kønslæbe er større end den anden kan være helt naturligt. Menneskekroppen er ikke helt symmetrisk. Indtil du er færdigudviklet, er det svært at sige, hvordan dine kønslæber kommer til at se ud.
Noget du kan være opmærksom på
Ved onani kan man komme til at irritere de indre kønslæber. Der sidder små talgkirtler, der kan stoppe til og danne en lille byld. Hvis den ene kønslæbe bliver hævet, rød og øm, kan det være tegn på en betændelsestilstand. Da bør du snakke med din læge om det.
Du skriver, at den voksede, efter du en periode kløede meget i skridtet. Du kan derved have irriteret området, så det hæver lidt. Man kan komme til at klø i skridtet ved brug af sæbe, og når man vasker sig. Det er nok at bruse sig ved de indre kønslæber og bruge en klud ved de ydre kønsorganer. Hvis du vil anvende sæbe, er det en god ide at vælge en intimsæbe.
Del det med din mor
Jeg synes, du skal snakke med din mor om det. Hun har selv været i puberteten og oplevet lignende ting. Det er rart at kunne dele bekymringer med nogen, og din mor er en af de nærmeste til det. Hun vil ikke synes dårligere om dig men sikkert glæde sig over, at du viser hende den tillid.
Du kan læse mere i vores artikler Pigens kønsorganer og Værd at vide om skeden.
Kærlig hilsen
Signe