Er det normalt, at skeden ser lidt brugt ud efter onani?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 14, snart 15 år.
Jeg har 2 spørgsmål, jeg gerne vil stille jer.

  1. Hvis man onanerer hver dag ved at gnide sig op af en pude, forandrer ens skede sig så udseende mæssigt? Altså, kan den blive større? Kan den se brugt ud? Eller kan skamlæberne, det man tisser med og alt det, der er dernede, bule ud?
  2. Hvis man har haft skedesvamp, er det så normalt, at skeden ser lidt brugt ud? Altså at det hele buler ud også for neden af skeden ved skedehullet? Vil faktisk bare gerne vide/se, hvordan en "normal" skede ser ud, da jeg er rigtig bange for, at min ser helt forkert ud, og ingen drenge vil have sex med mig til den tid, fordi den bare, for mit vedkommende, ser helt brugt og klam ud ...

På forhånd tak for jeres tid til at svare.

Mvh. den 14- snart 15-årige pige

SVAR:

Kære du på 14 år!

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du skriver til os her i brevkassen, for det hjælper tit at dele sine tanker og spørgsmål med nogen.

Skeden ændrer ikke udseende ved onani eller svamp

  1. Nej, skeden ændrer ikke udseende, hvis du onanerer hver dag. Når du oplever, at skeden og kønslæberne begynder at "bule" lidt mere, er det bare den udvikling, der automatisk sker med din krop, når du kommer i puberteten

    Jeg synes, du skal kigge lidt rundt i vores tema Pubertet - mest for piger.
    Der finder du bl.a. disse artikler Værd at vide om skeden og Pigens kønsorganer
  2. Skedesvamp forandrer heller ikke udseendet på din skede. Når du synes, at din skede ser "brugt" ud, er det måske fordi, huden rynker meget og er lidt rød indvendig i skeden. Det er helt normalt. Den hud, du har indvendig i skeden, er den samme, som du har indvendigt i munden.

    Du kan læse mere om svamp i vores leksikon.

Du spørger, hvordan en "normal" skede ser ud. Det kan jeg faktisk ikke svare dig præcist på, for piger og kvinder ser vidt forskellige ud forneden. De store kønslæber, der sidder yderst, kan være brunlige, lyserøde eller hudfarvede, de kan være relativt glatte med små "prikker" på huden, eller de kan være meget rynkede på huden. Kønslæberne kan også være meget forskellige i form og længde. Det kan du læse mere om i de artikler, jeg har sat link til ovenfor.

Måske kan du få et billede af, hvor forskellige vi er, hvis du begynder at lægge godt mærke til folks ører. Prøv at lægge godt mærke til ørerne på alle piger og kvinder, du ser den næste tid. Lige så forskellige som ørerne er, lige så forskellige ser vi ud forneden.

Din krop er unik - du kan øve dig i at acceptere den

Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg blev lidt ked af det, da jeg læste, at du synes, din skede "ser brugt og klam ud". Jeg håber for dig, at du kan komme til at acceptere din krop, som den er.
Som sagt er alle piger og kvinder forskellige. Vi har alle sammen nogle ting på vores krop, som vi er rigtig glade for og stolte af og nogle ting på vores krop, som vi kunne ønske var anderledes. Jeg tænker, det er en vigtig øvelse, at du lærer din krop at kende og arbejder med at acceptere den, som den er.

Måske kan du øve dig i at stå foran spejlet og så finde de ting ved din krop, du allerbedst kan lide. Så kan du sige til dig selv: "Mit hår er flot - det er jeg glad for". Om de ting på din krop, du ikke er så glad for, kan du sige: "Mine arme er lidt tynde. Jeg ville ønske, de var tykkere. Det er de ikke. Det er okay".

Sex og tryghed hører sammen

Du nævner, at du er bekymret for, at en dreng ikke vil have sex med dig, fordi du er så grim forneden. Mit råd til dig er, at du venter med sex, til du en dag har fundet "den eneste ene" - ham du skal være sammen med resten af livet. Så har I nemlig et langt, fortroligt venskab og et løfte om at være hinandens "eneste ene" altid.
Når dén tid engang kommer, er du måske slet ikke utilfreds og usikker på dit udseende længere. Og hvis du er, så vil du kunne sige det ærligt til din kæreste. Efter min mening bliver sex nemlig kun godt, hvis forholdet i øvrigt er så trygt og stabilt, at der også er plads til at være følsom og usikker.

Jeg håber, du har lyst til at gå i gang med den øvelse, det er at acceptere netop den krop, du har fået.

Venlig hilsen
Ida Secher Rom