Mine kønslæber er alt for store, kan jeg gøre noget?
Hej Adam og Eva!... Jeg er en pige på 13, som har store skamlæber der hænger udenfor.. Jeg er VIRKELIG, VIRKELIG ked af det. Hver eneste dag tænker jeg på det og sætter mig til at græde.. Ingen ved det.. Jeg tør ikke tale med nogen om det og det irriterer mig for vildt..
Jeg gad godt, at nogen vidste det, men det kommer IKKE til at ske. Jeg er bange for, at det vil ændre min mors eller min venindes syn på mig. Jeg kan ikke gå uden undertøj (hvis jeg fx har været i bad), fordi de hænger lidt ned af benene og sidder så fast og i klemme. De smutter også ind i mellem, når jeg har bukser på.
Jeg tænker hele tiden på en operation, men jeg er LANGT fra gammel nok og har nok ikke råd af mine egne penge. Det koster jo omkring 10.000 kr. ikke? Hvad skal jeg gøre? Kan jeg ikke gøre noget? Har nok gået med dem i et års tid nu (fik dem efter min menstruation).
Jeg kan ikke holde det ud længere. Føler mig SÅ utiltrækkende og jeg ved godt, at det er nogenlunde normalt, men mit er altså meget, synes jeg!.. Tør ikke vise mig nøgen eller 'andre ting', før de er væk..
Håber på et svar;-) Det er første gang, jeg har fået taget mig sammen til at skrive til nogen...
Hilsen herfra;-)
Den triste, 13 år

SVAR:
Kære triste pige
Du oplever, at kroppen ændrer sig, fordi du er i puberteten. Du har ingen indflydelse på, hvordan din krop forandrer sig. Du kan ikke selv gøre for, om du får store fødder, små bryster eller, som du oplever det, store kønslæber.
Der er stor forskel på, hvordan kvindens underliv ser ud. Der er rigtig mange, der har store indre kønslæber. De kan være længere end de ydre og hænge ned. De kan i værste fald blive generende og komme i klemme ved cykling, ridning eller brug af stramme bukser. Men i de fleste tilfælde er det kun kosmetisk til gene.
Rent praktisk
Du har mulighed for at få din egen læge til at vurdere problemet. Din læge kan så henvise dig til en gynækolog, hvis lægen skønner, det er aktuelt. Gynækologen vil vurdere, om det er en fysisk gene for dig, og kan da tilbyde operation via det offentlige. Ellers skal du selv betale for operationen. Men hvis det kun er et kosmetisk problem, er det ulovligt at udføre operationen. Jeg kender ikke til prisen, men det er sikkert i det niveau, du nævner. Der er desværre ikke noget, du selv kan gøre for at få dem til at blive mindre.
Men er det en god ide at lade sig operere? Mange gynækologer vil fraråde en operation. Det er et meget sårbart område med mange nerver og meget blodgennemstrømning. Det er ikke uden smerte og risiko for komplikationer. Du er også stadig meget ung og ikke færdigudvokset endnu. Måske vil gynækologerne slet ikke vurdere dig, før du er ældre.
Flyt focus
Rigtig mange har en eller flere ting ved deres krop, som de ville ønske, de kunne ændre. Det oplever man især som ung, hvor der er mange idealer, man gerne vil leve op til. Du føler dig anderledes, fordi der er nogle, der har bestemt, hvordan en kvindes kønslæber skal se ud for at være "pæne". Jeg vil udfordre dig til at acceptere dig selv, som du er. For du er underfuld og unik. Hvis du selv fokuserer mindre på, hvordan dine kønslæber ser ud, vil du opleve, at det kommer til at betyde mindre. Det er svært, men det er muligt. Du skal i stedet finde alle de ting ved dig selv, som du er god til og tilfreds med og tænke på det.
Du skal ikke gå alene med det
Det vil være en rigtig god ide at snakke med din mor om det. Måske har hun selv oplevet noget lignende og kan støtte dig. Og jeg er helt sikker på, at hun ikke vil synes mindre om dig af den grund. Tværtimod vil hun sikkert være glad for, at du viser hende den tillid at tale med hende om det.
Der er andre piger, der har skrevet ind med lignende spørgsmål. Jeg vil henvise til det her svar:
Er det normalt at have en stor flap mellem benene?
Jeg ved godt, at det ikke er det svar, du havde håbet på at få. Jeg håber, du finder modet til at være glad for din krop, som den er.
Kærlig hilsen
Signe