Hvorfor er det godt at lære sin krop og sine grænser at kende?

Vis spørgsmål

I siger, at det der onani, det er godt, fordi man lærer sin krop at kende, men hvorfor er det netop så godt at lære den at kende og mærke, hvad man vil og ikke vil?

TG, 12 år

SVAR:

Kære TG

Du er en pige, der tænker over, hvad der er godt for dig, og nu spørger du os til råds. Dejligt.

Seksualiteten vågner i puberteten

På vores hjemmeside får du mange forskellige vinkler på fænomenet onani og forskellige meninger om det, bl.a. i artiklen Om onani – mest for piger.

Som 12-årig er puberteten godt i gang. Det betyder, at der sker forandringer i din krop. Du er på vej til at blive voksen, og krop og psyke er i gang med at forberede sig til, at du kan og har lyst til indgå i et tæt forhold, som ægteskabet er. I denne forandringsproces har man brug for at lære sig selv at kende, både kropsligt og psykisk.

Du spørger, om onani er godt, og svaret har været meget forskelligt gennem de sidste 60 år. Der har været tider, hvor alt det, som var under tøjet og især under bæltestedet var forbudt og beskidt, nærmest ikke eksisterende. Sådan er det ikke længere. Skal man tro det, man læser på nettet og ser i fjernsynet, så er sex noget, alle har ret til.

Pas godt på dig selv og din seksualitet

Jeg mener, at vi skal passe godt på vores krop og vores seksualitet, enten vi er skabt som kvinde eller mand. En del af vores seksualitet er længslen efter samleje, og det er en smuk gave, som hører til i ægteskabet, og er med til at holde os sammen som par. Derfor vil jeg opfordre til at vente med at gøre brug af den. Bibelen opfordrer til ikke at vække kærligheden, før den selv vil, og dette gælder også sex. Så tag det helt roligt; det er ikke nødvendigt, at du lærer din krop at kende som forberedelse til samleje; den skal nok selv kalde på dig. Samtidig mener jeg, det er godt kende sin egen krop, og det kan gøres ved, at man rører ved den.

Du kan læse mere i vores tema Teenager og sex.

Meget nyt i forandringen fra pige til kvinde

Kendskab og accept af egen krop og køn (feminint/maskulint) er et sundhedstegn, og senere, når du skal indgå i et seksuelt samliv, er kendskab til egen krop med til, at du kan fortælle din ægtefælle, hvad der føles rart.

Onani er der skrevet meget om på hjemmesiden, som du sikkert allerede har læst. En vigtig pointe til dig er, at der er ting i vores liv, som kan komme til at tage for meget af vores opmærksomhed. Det kan onani og de bagved liggende billeder og fantasier også gøre, og så er det på tide at gøre op med det. Men lige nu tænker jeg, du er i gang med at lære din krops nye måder at reagere på.

Vigtigt at kunne mærke sine grænser

Du skriver om at tage stilling til, hvad du vil og hvad du ikke vil. Som pige er det godt at kende sin krop og sine grænser i en relation til en dreng/mand. Det er ok at sige nej til at blive berørt intime steder og at sige nej til sex.

Med kærlig hilsen
Erna