Hvorfor fik jeg røde knopper på brystet efter onani?
Hej brevkasse
I dag prøvede jeg at onanere ved at give mig selv finger. Det er første gang, jeg har fået fingeren helt op. Men pludselig opdagede jeg nogle røde knopper ved brystkassen. Ved I, hvad det kan skyldes?
Er mega bange. Hilsen N, 13 år

SVAR:
Kære N
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt at få sat ord på noget af det, der fylder, og som man kan gå og bekymre sig om.
Ingen grund til bekymring
Jeg tror ikke, der er grund til, at du bekymrer dig om de røde knopper, du fik på brystet i forbindelse med onani. Når man onanerer, påvirker det hele kroppen, fordi man bliver spændt og påvirket på en måde, man ellers ikke bliver påvirket på, og så kan man fx få røde knopper eller pletter. De forsvinder sikkert rimelig hurtigt igen.
Det er ligesom, når man bliver nervøs, så kan man mærke, at hjertet banker mere, end det plejer. Eller når man bliver genert, kan man blive rød i hovedet. Mange af de ting, vi gør, påvirker vores krop, og jeg tror, det er det, der er sket for dig.
Du kan læse mere om onani i vores artikel Om onani – mest for piger.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Kh Marianne