Hvordan blive fortrolig med min krop og slippe angsten for sex?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 19 år, der aldrig har haft en kæreste eller haft sex. Jeg savner det naturligvis og føler mig også udelukket fra gruppen, når alle andre omkring mig snakker om deres kærester og sexliv osv.

Jeg begyndte først som 18-årig at prøve at onanere, hvilket jeg har virkelig svært ved. Jeg har svært ved at blive tændt; det er ligesom ikke nok for mig bare at tænke på sex. Jeg føler godt, at jeg kan få en mild form for orgasme, men det er svært at finde ‘punktet’, hvor det føles godt.

Jeg har kun prøvet at onanere med en pude, jeg tør simpelthen ikke røre ved mig selv dernede eller stikke noget op. Af samme grund har jeg aldrig brugt tampon; tanken om at stikke noget op giver mig direkte kvalme. Er der noget galt med mig? Er jeg måske frigid, eller hvad kan det være? Jeg vil nemlig gerne blive bedre til ikke at være så angst for sex og lære min krop bedre at kende. :(

V, 19 år

SVAR:

Kære V

Først skal du have tak for dit mod, din ærlighed og din beskrivelse af dine bekymringer til AdamogEva.dk.

Det lyder til, du selv allerede har fundet ud af, hvad dit problem er, når du udtrykker det med et ønske: “Jeg vil nemlig gerne blive bedre til ikke at være så angst for sex og lære min krop bedre at kende,” skriver du. Jeg vil sige lidt om disse to temaer:

  1. Angst for sex
  2. Lære om sex

Først lidt om angsten

Angst opstår ved en kæde af tanker, som du måske slet ikke er bevidst om, du tænker, for det går lynhurtigt og helt automatisk. Tanker og følelser hænger nøje sammen og påvirker gensidigt hinanden, men ofte på en måde, så vi slet ikke opdager det. Jeg vil give et eksempel:

Alle mennesker producerer spyt og har spyt i munden. Spyt har nogle fantastiske egenskaber, og ved den kemiske sammensætning spyt har, er det med til både at beskytte tænderne, tilfører enzymer til den føde, vi indtager, så den lettere optages i maven, og hjælper maden til lettere at glide videre til næste bestemmelsessted. Munden holdes fugtig og behagelig, så vi kan tale, og svælget holdes fugtigt osv. Fantastisk!

Hvis du nu forestiller dig, at du i stedet for at synke dit spyt spytter det ud i et glas. I løbet af nogle timer kan dit spyt fylde et glas halvt op. Hvis du så forestiller dig, at du bliver bedt om at drikke dit spyt fra glasset – hvad oplever du så? Selv om det er det samme spyt, du normalt hele tiden synker, med eller uden mad – og med alle de fantastiske egenskaber, du ved, spyt har – så tror jeg, du oplever ubehag og får kvalme ved tanken. Underligt, ikke??

Hvad tænker du om sex?

Jeg tror, det er vigtigt, du bliver bevidst om, hvad du tænker om sex. Er sex en gave fra Gud, som er givet til glæde mellem to mennesker, der elsker hinanden, eller er sex måske noget forkert, skjult, beskidt, farligt og forbudt? Prøv at læse denne artikel og overvej, om den siger noget ind i din situation: Når fortiden gør ondt.

For at sex kan blive til glæde mellem to mennesker, tror jeg, det er godt at kende sig selv. Så for at overvinde angsten kan du begynde at udforske dig selv.

Bliv fortrolig med din egen krop

Det kan du gøre ved at røre dig selv blidt over hele kroppen. Du skal ikke lede efter et bestemt punkt, men vær opmærksom på, hvor du er særlig følsom, og hvor det føles rart. (Måske på indersiden af dine lår, på brysterne, på øreflippen.) Det er en god idé at gøre det, mens du er garanteret uforstyrret, så frygten for at blive opdaget ikke er til stede. Huden er mest glat, når den er våd, så du kan fx gøre det, når du er i bad og giver dig selv rigtig god tid. Du kan også bruge olie (uden parfume), så du oplever, hvad det betyder, at huden er glat. Hvis det er for meget for dig i begyndelsen, kan du bruge noget glat stof til berøringen i stedet for dine hænder direkte. Prøv også at tage et spejl og hold det, så du kan se, hvordan du ser ud forneden – dine skamlæber, dine kønsorganer – og find ud af, hvordan dine huller ser ud til både skeden, urinrør og afføring. Find disse tre huller. Og find klitoris, så du ved, hvor den er, og hvor følsom overfor berøring denne lille “ært” er – og hvordan den “vokser” ved kærlig berøring.

Selv om jeg mener, sex og kærlighed hører sammen og ikke kan adskilles, hvis jeg vil have det bedste og mest fantastiske ud af livet, så mener jeg også, det er nødvendigt at kende sig selv, sine egne grænser og egne lyster.

Du har noget godt i vente!

Og du skal nok nå det! Der er ikke noget galt med dig, og alt det pres, du oplever, når andre snakker sex, og du føler dig udelukket af fællesskabet, fordi du ikke har disse erfaringer – vær stolt i stedet. Stolt over, at du ikke giver dig selv væk til hvem som helst for en hurtig orgasme eller et engangsknald for derefter at kunne prale af dine bedrifter. Husk, hvem du ellers er, hvilke værdier du har, hvad du er god til og glad for.

Måske kan du hente inspiration ved at læse artiklerne Schyy ... jeg er jomfru! og Værd at vente på.

Læs mere

Få noget viden om sex. Læs mere her på AdamogEva.dk og lån gode bøger på biblioteket om emnet. Lad dig ikke friste af porno og andre løgnehistorier, men søg ærlige svar. Der findes mange gode og oplysende bøger – med eller uden billeder.

Hvis du ikke synes, du fik de svar, du havde brug for lige nu, så skriv gerne igen til AdamogEva.dk. Giv ikke op – du har det gode liv lige foran dig.

Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen