Hvordan åbner jeg mig overfor kæresten?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en lidt indelukket dreng, der rigtig gerne vil åbne mig op overfor min kæreste. Hun får ikke opfyldt sine behov, fordi jeg ikke er social nok. Hun vil have, jeg skal kunne være til stede i et rum sammen med venner og veninder og hygge mig samtidig. Det er et problem for mig, fordi jeg har meget svært ved at finde på noget at sige - også overfor min kæreste.

Jeg udtrykker min kærlighed meget gennem fysisk berøring, og det er hun træt af. Nå; men jeg vil virkelig gerne holde fast i min enestående kæreste, for der findes ikke bedre end hende, så jeg håber, I kan hjælpe mig. Og lige en ting til: Jeg er ikke sjov - jeg er lidt kedelig. Hvordan kan jeg åbne mig mere og være lidt mere sjov.

Mange hilsner den følsomme 17 år

SVAR:

Hej følsomme

Helt indledningsvis har jeg lyst til at give dig en kompliment. I betragtning af, at du kun er sytten år, virker det på mig, som om du har en stor refleksion og selvindsigt. Det er modent af dig, at du er villig til at arbejde med sider af dig selv, som kan være problematiske.

Når det så er sagt, vil jeg gerne understrege for dig, at det ikke er alt ved os selv, som vi kan eller skal lave om på. Du skal formodentlig ikke være standup komiker, til gengæld har du nogle andre evner, som er mindst lige så værdifulde. At være kæreste med dig indebærer også et ja til en ”lidt kedelig fyr” – men vel og mærke en kedelig fyr, der arbejder med, hvordan han åbner sig, ligesom han arbejder med, hvordan han begår sig i større sociale sammenhænge.

Årsager til lukkethed

Jeg er nysgerrig på, hvordan taler I sammen i dit barndomshjem? Når jeg spørger, er det selvfølgelig fordi, vi tager mønstre fra vores familiebaggrund med os i omgangen med vores kærester og venner. Hvis du kommer fra et ”tavst hjem”, kan det være en medvirkende årsag til, at du har svært ved at tale med din kæreste. Hvad er i øvrigt grunden til, at du synes, hun er enestående? Er det hele hende, eller er det hendes krop, humor, klogskab eller noget helt fjerde eller femte?

En vej til åbenhed

En måde, du kan arbejde med åbenhed på, vil være, at du fortæller din kæreste om dine følelser, længsler, drømme og behov. Du kan også inddrage hende i det, som du synes, er svært. Vis hende f.eks. dit spørgsmål til brevkassen og spørg hende, hvad hun tænker. Jeg ved ikke, hvordan hun reagerer; men sandsynligvis bliver hun positivt overrasket og siger, at det er netop sådanne nogle overvejelser, hun har brug for fra din side. Det kan også være, at hun føler sig overvældet og synes, det går for tæt på.

Under alle omstændigheder synes jeg dog, at du skal vove at vise hende spørgsmålet, fordi det kan give jer en større indsigt i hinanden. På længere sigt tror jeg også, at stor fortrolighed mellem jer to vil hjælpe dig til at få en større åbenhed overfor andre.

Undersøg hinandens kærlighedssprog

Du fortæller, at dit kærlighedssprog er berøring. Hvad er din kærestes kærlighedssprog? I kan prøve at tage en test på kaerlighedssprog.dk for på den måde at undersøge, hvordan I udtrykker og forventer kærlighed hver især.

Tal om jeres forventninger

Jeg synes også, at I skal tale om forventninger til hinanden. Din kæreste ønsker, at du skal være mere social. Hvilke forventninger har du til hende? Når I taler om forventninger, er det vigtigt at huske, at I både skal være realistiske og konkrete. Ligesom der er en grænse for, hvad I kan ændre ved jer selv og hinanden, er der en grænse for, hvad I vil give køb på hver især. Husk også at være konkrete i jeres forventninger.

Din kæreste vil gerne, at du er mere social og kan hygge dig sammen med hendes venner og veninder. Hvordan vil hun gerne se det opfyldt? Kan du, og vil du det? Hvad hvis du ikke kan?

Jeg vil ønske dig held og lykke i det videre arbejde sammen med din kæreste

Læs evt. også:

Hvordan bli´r jeg bedre til samtale og socialt samvær?

Er alt for genert, hvordan bli´r jeg mere modig?

Kærlighed i praksis

Henrik