Hvordan fortælle veninde, at jeg måske er forelsket i hendes tvillingebror?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Jeg har måske lidt følelser for min venindes tvillingebror; men jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle hende det. Det er her, jeg håber, I kan hjælpe mig. (hun er en sød pige, hun er ikke en af mine bedste veninder).

Første gang, jeg mødte ham, var til en film aften, og næsten hele aftenen flettede vi fingre og lå op af hinanden. (Men jeg tror, at jeg gjorde det, fordi jeg næsten lige havde slået op med min kæreste og havde brug for en, jeg kunne føle mig tryg med.)

Men i lang tid tænkte og fantaserede jeg om det, om vi måske kunne blive mere end venner, og det gav mig lidt sommerfugle i maven.

Her til hans konfirmation havde vi begge fået noget at drikke; men han var ret fuld, og det var her, han fortalte mig, at han rigtig godt kan lide mig. Det skræmte mig lidt, at han sagde det til mig; men det satte RIGTIG mange tanker i gang i mit hoved. Om hvis vi skulle havde et forhold, hvordan jeg så skulle sige det til hans søster og om jeg overhovedet kunne lide ham!

Jeg snakkede også lidt med ham den samme aften om, hvordan jeg ville have det med at have et forhold til ham, og om at jeg ville have det dårligt med det, hvis vi ikke fortalte det til hans søster.

Han sagde, at han ikke ville fortælle hans søster det, fordi hun kan ikke lide, når han har noget kørende med hendes veninder, og han sagde, at hun ville forbyde ham og mig at se hinanden. ( Den aften holdt vi også i hånden, og tror også hun så det lidt)

Kan hun virkelig godt finde på at forbyde ham og mig at se hinanden??

Og kan I svare mig på, om jeg virkelig er forelsket i ham, eller er det bare noget, jeg bilder mig selv ind??

Har I nogle råd til, hvordan jeg kan fortælle hende det???

Sofia 15 år

SVAR:

Kære Sofia

Det er dejligt at læse om, hvordan du kan få sommerfugle i maven – husk at nyde sommerfuglene, mens de er der. Du kan hurtigt komme til at opleve en masse bekymringer og tanker om fremtid osv.

Forelskelse eller ej

Det er ikke helt til at vide, om du er forelsket eller om det er indbildning. Forelskelse er en følelse, som kan svinge meget. Forelskelse er en meget påvirkelig følelse. Du kan f.eks. komme til at tro, du er forelsket uden rigtig at være det. Det kan være, hvis en person giver dig opmærksomhed og anerkendelse, som giver dig en følelse af at være speciel og fantastisk.

Tvillingesøsterens reaktion

Du spørger, om hun kan finde på at forbyde ham og dig at se hinanden. Jeg tænker, hun kan have forskellige grunde til sine reaktioner på broderens forhold.

En forklaring kan være, at hun oplever at det bliver kompliceret for hende, hvis der opstår et tæt forhold mellem hendes veninde og hendes bror. Hun har en relation til begge parter, som har betydning for hende, derfor kan det være svært for hende at finde ud af, hvordan hun skal agere i det felt. Hun kan måske have svært ved at finde ud af, hvordan hun fortsat kan være en ærlig god veninde samt en god, ærlig søster.

Hvis hun har haft tidligere oplevelser, hvor et kæresteforhold mellem hendes bror og en veninde er blevet brudt, så vil hun kunne have en oplevelse af, at hun tidligere er kommet i klemme mellem to personer, som betyder noget for hende – hvem skal hun støtte eller holde med? Hvem skal hun sige ”farvel” til – veninden eller broren.

Et motiv for hendes reaktion kan også være, at hun gerne vil passe godt på sin bror, sådan at han ikke bliver såret og ked af det.

Alkohol påvirker

Når man bliver fuld, så bliver man påvirket på forskellige måder. Man kan komme til at sige ting, som man ikke mente. Nogle siger ting, som de ellers ikke formår at sige, når de er ædru. Andre siger ting, som de egentlig ikke mener eller kan stå ved – de kan komme til at overdrive nogle bestemte følelser, som de ikke har. Hans udsagn vil være mere troværdigt, hvis han også kan sige det til dig uden at være påvirket af alkohol.

Alkohol påvirker også ens sindsstemning. Du kan blive mere glad og optimistisk. Du kan også blive mere trist og deprimeret. Alkohol påvirker også de følelser, som vi har. Det kan derfor være ret svært at finde ud af, hvilke følelser vi har, når vi er påvirkede.

Læs mere om virkningen af alkohol her: Alkohol – så det rykker

Giv tid

Jeg vil komme med nogle råd, som du kan tage med dig videre i dit liv både nu og senere.

  • Vær tålmodig og lad jeres relation voksne stille og rolig gennem et venskab.
  • Giv tid til at jeres venskab kan vokse og blive stabilt. Det er jeres venskab, som er det, der i længden skal bære jeres indbyrdes relation, uanset om I er venner, kærester eller indgår i et livsvarigt parforhold med hinanden.
  • Giv tid til samvær med hinanden sammen med andre, da du på den måde ser og erfarer, hvordan han er i relation til andre. På den måde får du også et kendskab til, hvordan andre oplever ham.
  • Giv tid til at lære hinanden godt at kende, inden I begynder at være kærester.
  • Giv hinanden tid til at opbygge fortrolighed og tillid til hinanden, da det er fortrolighed og tillid, der fasttømrer et forhold.
  • Giv tid og vær tålmodig med søsteren, sådan at søsteren kan finde sig selv og sin rolle i forhold til jer og jeres relation. Der er tid nok til at fortælle søsteren om jeres relation. Fortæl hende det, når det er naturligt – hvilket jo også gælder i forhold til forældre, venner, bedsteforældre mv.

Husk på at pleje dine venskaber (begge køn), da de kan være guld værd resten af livet. Når du bruger tid på dine venskaber, så investerer du i relationer, som måske kan komme til at berige dig resten af dit liv.

Se også dette link:

Læs også: Pigevenner og drengevenner

Kærlig hilsen

Linda Valbjørn