Hvordan får jeg gang i ekskærestens bedste ven?

Vis spørgsmål

Hej. Min kæreste slog op for nogle dage siden efter at vi i 1 år og 10 måneder havde været sammen. I starten virkede alt fotabt, men allerede få timer efter havde jeg det godt igen. For sandheden var, at jeg selv ville ha slået op nogle dage senere.

Før jeg kom sammen med min nuværende eks, havde jeg noget med hans bedsteven, som jeg kendte før ham. Og den forelskelse, jeg havde i ham, stoppede ligesom aldrig. Så indimellem mig og kærestens forhold har jeg været forelsket i hans bedsteven. Nu hvor jeg jo er single, har jeg self. også prøvet lidt med eks'kærestens bedsteven, men forståeligt nok er han (bedstevennen) meget i tvivl og bange for, at han vil ødelægge venskabet mellem ham og min eks.

Ekskæresten er dog helt ligeglad med, hvem jeg kommer sammen med osv, da vi ingen kontakt har og da han godt har kunne fornemme, at jeg var vild med en anden i lang tid.

Spørgsmålet er bare, hvad jeg skal gøre?

Og hvorfor jeg kan få gang i ekskærestens bedsteven.

For jeg er virkelig helt skudt i ham, for hver gang, jeg ser ham, er det som om 10.00000000000000 sommerfugle flyver rundt i maven på mig..

Pigenmedproblemer, 14 år

SVAR:

Kære "Pigen med problemer"!

Problem! Eller flertal, Problemer!

De par ord er værd at overveje for dig. Det kan godt være, at jeg helt misforstår dig, men jeg læser alligevel dit spørgsmål med den klare fornemmelse, at det måske ikke er problemer, du har, men nærmere et problem, du har. Det er slet ikke sikkert, det er noget, du har tænkt på, det jeg vil sige - jeg vil prøve at forklare det for dig.

Hvordan var du som kæreste?

Du har haft denne eks. som kæreste i godt 1,5 år, og derfør var du forelsket i hans ven. Du skriver, at du nærmest var ovre dette "forhold" i løbet af nogle timer!!! Ihvertfald mener du, at du er klar til at jagte en ny kæreste. Du siger, at du selv ville have slået op. Jeg vil gerne udfordre dig til at overveje, hvad der holdt dig tilbage fra at være ærlig og gøre det forbi? Har du forsøgt både at beholde ham, og se dig om efter en ny samtidig?

Hvordan ønsker du at være kæreste fremover

Nu du er "kærestefri", synes jeg, du skal tage dig tid til at tænke over, hvad du sætter pris på hos en kæreste, hvilken frihed vil I give hinanden i et forhold , hvor meget skal I være sammen. Hvordan vil du gerne være som kæreste, hvor meget skal samværret med andre venner fylde osv. osv.

Benyt "friheden" til at finde dig selv

Er det vigtigste ikke, at du finder ud af, hvem du selv er, dig helt uden kæreste, dig som en fri teenager. Giv dig selv lov til at modnes som dig, få dannet nogle meninger og holdninger, og lad drengene passe sig selv lidt endnu. Du skal heller ikke være så villig, at du til sidst ikke kan holde dig selv ud uden kæreste, og nærmest føle dig mindre værdifuld, hvis du ikke har en kæreste.

Du er værdifuld i dig selv

Overvej om du har brug for bekræftigelse af en kæreste? Husk du er værdifuld og vidunderlig skabt. Du skriver, at eks`en er ligeglad med, hvem du er kæreste med! Det mangler da bare! Han har bestemt ingen ret til at blande sig, men at "bedstevennen" er i tvivl i forhold til dig, synes jeg, han klogt nok giver udtryk for. Der står jo også noget på spil for ham, så pres ikke på. Hvis du indleder et forhold til ham, vil du jo også blive nødt til at omgåes med eksèn, når de er bedste venner. Håber at du giver dig selv tid, ro og gode overvejelse.

Læs også disse artikler:

Hvem er jeg?

Gode venner

Pigevenner og drengevenner

Den eneste ene

Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer