Hvem af de to piger skal jeg vælge?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva, først og fremmest, super hjemmeside! :-) Vi starter langt tilbage (2 år siden) var jeg startet på en ny skole, og jeg forelskede mig i en virkelig sød pige, som også var vild med mig. Vi snakkede tit sammen og havde et godt forhold. Pludselig stoppede det. (Hun har efterfølgende sagt, det var mig, der stoppede det, hvilket jeg ikke kan huske..) Men så stoppede vi med at skrive, snakke osv. Det skal lige siges, hun har en kæreste nu, som hun har haft over 1 år.

Men i sommeren 2011, var ligesom der hele årgangen begyndte at feste sammen og drikke. Efter mig og hende pigen havde været til nogle fester sammen, begyndte den gamle følelse igen, og vi skrev og snakkede meget sammen igen, nu var problemet bare hendes kæreste.. Fordi hendes kæreste er en af mine gode venner, og ham vil jeg ikke gå bag ryggen på! Så jeg sagde efter nogle måneder, hvor vi havde skrevet sammen, at jeg synes, hun skulle vælge en, fordi jeg ikke ville gå bag ryggen på min gode ven. Det blev hun meget sur over, og siden da har vi haft mange store skænderier. Vi stoppede med at skrive i en længere periode, og nu har hun for lidt tid siden skrevet, hun savnede mig..

I mellemtiden, hvor vi ikke har snakket, er jeg blevet rigtig gode venner med en også rigtig sød pige fra min klasse, vi sidder ved siden af hinanden, og griner, hygger os, tegner sammen i timerne, virkelig har et godt forhold!! Jeg ved bare ikke, om hun sådan rigtigt vil have en kæreste, det virker ikke sådan, og jeg tror heller ikke, hun har de samme følelser for mig, som jeg har for hende.. Jeg er så sindssygt i tvivl! Hvem skal jeg vælge?! Hende som har en kæreste, men hvor der har været problemer?

Den forvirrede, 15 år

SVAR:

Kære forvirrede!

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret.

Hvem skal du vælge?

Det med følelser for andre mennesker, kan være noget BØVL. Da jeg læste dit spørgsmål, tænkte jeg: Sig mig engang, har jeg ikke været nede ad denne gade mange gange før? Jo, det har jeg. Der er så mange i samme situation som dig, som spørger: Hvem skal jeg vælge?

Prøv først at læse to tidligere svar, jeg har skrevet: Forelsket i 2 forskellige piger – hvad gør jeg?

Og dette svar: Hvem af de to drenge skal jeg vælge?

Derudover har jeg et par ting at sige direkte til dig. Det første er en spand ros, et high-five og en stor krammer.

Godt at vise respekt for andre

Du bad din tidligere kæreste om, at hun skulle vælge imellem dig og hendes kæreste, fordi du ikke ville gå bag om ryggen på din gode ven. Du er en guttermand. Det er super godt gået – ikke spor let, men godt klaret.

Og dernæst videre til dit dilemma. Som du kan se af mine tidligere svar, mener jeg altid at: Du først skal gå i ”kæreste-mode”, når du slet ikke kan forestille dig andet. Når dit hjerte, dine tanker og din krop fuldstændig er overtaget af kærlighedsfølelser til den anden.

Der er hende, som du har hygget og snakket med, og som har forstyrret dit følelsesliv lidt. Hvad betyder hun for dig? Hvad gør hun ved dig? Er du betaget af hende, eller er du blæst om kuld af hende?

Når jeg har voksne mennesker i parterapi – som synes forholdet er blevet lidt ”leverpostej”, så er dét, de skal huske tilbage på: Dengang hvor de blæste hinanden fuldstændig om kuld. Dengang de ikke kunne tænke klart, og hvor hjertet bankede så voldsomt, at det kunne ses uden på tøjet. Det kan nogle gange hjælpe dem til at huske, hvorfor de valgte hinanden. De kan måske genfinde noget af følelsen, så de kan få lyst til at arbejde på deres forhold.

Hvis begyndelsen af et forhold er ”lun leverpostej”, så er det ikke nok at satse på. Der skal være noget godt at tænke tilbage på, hvis man skulle opleve dårlige tider i samlivet.

Vis også dig selv respekt

Så kære spørger. Jeg har så dyb respekt for, at du er så velovervejet, at du tænker på, hvordan du kunne komme til at såre din gode ven, ved at flirte/kontakte din ekskæreste. Derfor må du love mig, at du også har stor respekt for dig selv og dit eget hjerte.

Giv tid!

Find ud af mere om hende, du hyggesnakker med. Er hun en pige-bedste-ven, eller bliver der mere og mere hjertebanken?

Hende din eks kæreste, der savner dig. Ja, sådan kan det gå. Jeg kan godt forstå, hun savner dig, du er jo guld værd. Men er hun? For dig? Det skal du selv finde ud af.

High-five fra Anja