Hvordan bliver min skede mindre stram, så vi kan få vores første samleje?
Hej
Jeg er en pige på 16 år og har mødt en sød fyr. Vi klikker godt, og vi har brugt meget tid sammen her på det sidste. I sidste uge besluttede vi, at vi gerne ville miste vores mødom til hinanden. Da vi var sammen sidste gang, prøvede vi. Jeg følte mig tryg og nervøs, men alligevel var det simpelthen ikke muligt at gennemføre. Det gjorde sindssygt ondt, og vi konkluderede, at jeg var for stram. Han fik mig til at slappe af med finger m.m., men intet hjalp, og vi måtte stoppe med at prøve.
Mit spørgsmål er, hvad jeg/vi kan gøre, for at jeg løsne op i underlivet både inden og under samleje? (Det skal lige siges, at jeg aldrig har prøvet at onanere. Ved ikke, om dette kan spille en rolle i forhold til mit problem, men synes det er en vigtig information, da alle mine veninder har prøvet.)
Håber virkelig I kan hjælpe:)
Mvh R

SVAR:
Hej R
Jeg kan forstå, du har mødt en sød fyr, og at I har det godt sammen. Tillykke med det!
Dernæst kan jeg forstå, at I har besluttet at have sex sammen for første gang begge to. I har forsøgt, men det er ikke lykkedes for jer på grund af smerter. Nu spørger du, hvad du kan gøre for at gennemføre et samleje. Hvor er det fedt, du har modet til at spørge!
Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dine spørgsmål. Først vil jeg komme ind på lidt overordnet om sex og seksualitet, dernæst lidt tips og tricks.
Sex og seksualitet
Gennem puberteten modnes mandens og kvindens krop til bl.a. at kunne have sex. Langt, langt de fleste opnår altså helt naturligt de fysiske forudsætninger for at kunne have samleje. Puberteten varer ikke længere end seks år. Hvis du er begyndt at få kønsbehåring som 11-årig, er du altså senest færdigudviklet som 17-årig.
Lysten til sex opstår også under puberteten. Derfor er det helt naturligt, at du har lyst til sex! Der er stor forskel på seksualitet – både blandt køn generelt, men også blandt mennesker. Du beskriver fx, at dine veninder har prøvet onani, men at du aldrig har. Onani kan være en måde at lære sin egen krop at kende på. Det kan du læse mere om i artiklen Om onani – mest for piger.
God sex
Det er svært at have god sex med en, som ikke kender dig. Og det er svært at kende dig seksuelt, hvis du ikke kender dig selv. God sex forudsætter derfor ofte en masse snak, så du ikke bare er tryg ved din partner, men også er tryg ved dig selv med ham. Det er også vigtigt at snakke om forventninger til hinanden. Mange unge mænd og kvinder har overdrevne forventninger til, hvad kvinder kan og vil i forbindelse med sex.
Det kan altså godt være, din krop er fysisk klar til at have sex. Lysterne er der også. Men det lyder til, at du ikke er helt klar til sex endnu i dine følelser og dit sind. Din krop siger fra, fordi dit hoved og dine følelser ikke er klar. Derfor er det en god idé at arbejde på din relation til både din egen seksualitet og din partner.
Sex, tryghed og kærlighed
Samleje er det tætteste samvær, to mennesker kan have med hinanden. Forudsætningerne for, at det bliver rigtig godt, er kærlighed og tryghed. Kærlighed er bl.a. at kunne sætte andre mennesker før sig selv. Tryghed er bl.a. at have en sikker og åben relation, hvor man kan tale om de inderste og mest intime følelser, man har.
Før man når til det punkt i en relation, at man kan dele alt og sætte et andet menneske før sig selv, bliver sex aldrig så godt, som det kan være. Det er lidt ligesom at spise dessert før hovedretten. Desserten smager godt, men hvis man ikke får ordentlig næring at leve af, så vokser man ikke ordentligt. Man kan også få ondt i maven.
Kun én første gang
Samleje første gang kan være en fantastisk oplevelse. Man har kun én første gang, og man kan kun dele den med én person. Derfor vil jeg opfordre dig til at tænke dig godt om, inden du deler den oplevelse med nogen. Spørg dig selv, om du elsker din partner, om du føler dig elsket af din partner, og om du føler dig 100 % tryg til at dele alt med din partner.
Kend dig selv
Sex handler ikke om, hvad du kan, men om kærlighed, samvær og lidenskab. Alligevel kan det være rart at kunne præstere noget – eller i hvert fald at vide, hvad du kan, hvordan du gør det, og hvordan du kan lide det. Det er ok at udforske det med din partner, men du kan også udforske det selv – fx gennem onani. Når den helt trygge relation er skabt mellem dig og din partner, og du kender dig selv, så du ved, hvad du tænder på, og hvad der skal til, før du er klar til sex, så er grundlaget for god sex skabt.
Forspil og glidecreme
Når grundlaget er lagt, kan der alligevel være andre ting, som kan hjælpe til god sex. Fx er det for mange kvinder vigtigt med forspil. Det lyder det til, I har forsøgt jer med. Det er meget forskelligt, hvor lang tids forspil, der skal til. Sørg i alle tilfælde for at have rigtig god tid! Der skal ikke være en bagkant eller noget, der presser udefra – igen handler det om den trygge ramme. I mange tilfælde kan glidecreme også være et rigtig godt hjælpemiddel. Man kan ikke bruge for meget. Husk at bruge en vandbaseret glidecreme, når I bruger kondom.
Konklusion
God sex kræver tryghed – i relationen og den umiddelbare ramme. Dernæst kræver god sex god tid – og evt. lidt glidecreme.
Du kan læse mere i tre artikler, der ligger på AdamogEva.dk, som handler om sex og seksuel debut. På siden findes der også mange andre spørgsmål, som ligner dit.
Sex den første tid – i praksis
Vejen til god sex
Sex og følelser
Jeg håber, du husker at passe godt på dig selv og lytte til, hvad din krop fortæller dig. Dernæst håber jeg, du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis ikke, så er du meget velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas Mejlgaard