Hvad tænker I om sammenhængen mellem kærlighed og sex?
Hej Adam og Eva!
Jeg har tit spekuleret over, hvordan det er med kærlighed og sex. Personligt vil jeg kun have sex med en partner, jeg holder af (jeg er jomfru)...
Jeg tænker bare; hvis man er trængende, må man klare det selv, hvis man ikke har en partner.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal formulere det, men... der er vel forskel på, om man har følelser med i spil, eller det kun er for at få slukket trangen?
Naturligt tænker jeg, at både trang til sex, blandet med følelser og tillid, må være rigtig sex?
Jeg er bare forvirret.... Om det er trangen til sex, der er størst, eller om det er kærlighed og nydelse, det kommer an på?
Engangsknald har jeg ikke rigtig forstået... Man kan vel ikke nå at bygge tillid op til en person, man lige har mødt? Der er det måske mere trangen og spontanitet, der fylder...
... Det kommer måske an på, hvor følsom man er, og hvilken person man er... og hvor spontan man er?
Håber I kan svare - tak på forhånd! :)
M (kvinde), 18 år

SVAR:
Hej M
Jeg synes, det er rigtig dejligt, at du skriver, at du kun vil have sex med en partner, som du holder af.
Kærlighed og sex hører sammen
Der er skrevet flere artikler og svar her på siden om kærlighed og sex. Du kan læse mere om dette bl.a under temaet Den første gang.
Her et par af de artikler, jeg særligt vil anbefale:
Sex og følelser
Vejen til god sex
Jeg vil dog også gerne komme med et par kommentarer til dine mange gode, undrende tanker om emnet.
Sex og følelser kan ikke adskilles
Der er forskel på, HVILKE følelser der er i spil, når man dyrker sex, og når man elsker. Men uanset hvad, så er der følelser med. Det er ikke muligt at være så tæt sammen med et andet menneske uden at føle noget – om det så er en følelse af tomhed og væmmelse, eller om det er en følelse af en glædesrus, så rører det ved os. Du kan godt dele det lidt op, som du har gjort i din beskrivelse, og jeg kunne endda finde på at dele det op i flere små definitioner. Det kan faktisk godt være lidt svært at se forskel, og nogle ting er lidt i gråzonen og flyder lidt ud i hinanden.
Nærheden i det forpligtende parforhold giver tryghed
At ELSKE MED et andet menneske handler om den nærhed, der er i et parforhold, hvor man er tryg ved hinanden, man bruger god til sammen og gør meget ud af at tilfredsstille hinanden psykisk og fysisk. Jeg tror ikke, at det er muligt at ELSKE MED et andet menneske, hvis man ikke nærer kærlighed til hinanden.
At HAVE SEX med et andet menneske handler om at blive tilfredsstillet fysisk. Det er netop den trang, du selv beskriver. Dette kan godt foregå med én, man elsker og har kærlighed til. I parforholdet kan der ske det, at vi har alt for travlt i hverdagen. Vi ved, vi elsker hinanden, men lige nu har vi måske ikke så meget tid til at gøre det store, men vi har brug for at blive fysisk tilfredsstillet. For et par, der elsker hinanden, er SEX en fin ting at kunne have sammen, og det er trygt, at man kan bede sin partner om SEX og stadig være sikker på, at han/hun er der for én i morgen.
Sex løsrevet fra parforholdet gør sårbar
ONE NIGHT STANDS og SPONTAN SEX handler også om den fysiske tilfredsstillelse. Det er lidt mere besværligt end at have sex med den faste partner, som man lige har indenfor rækkevidde. Man skal ud og have fundet sig én. Som du rigtigt nok skriver, kan man ikke nå at bygge en tillid op, og derfor kan det gå galt. Du ved ikke præcist, hvad du kan forvente af den, du er sammen med. Gør han dig ondt, er han ligeglad, er han smittet med noget osv.
Der er mange uafklarede spørgsmål, og da dine følelser mærker alt, også de dårlige ting, vil der her være en lang efterbearbejdning. ”Nej, hvad lavede jeg dog? Hvad med næste gang jeg ser ham? Det er pinligt, jeg er bange, hvad skal der ske bagefter?” Det kan godt være, at ONE NIGHT STANDS er hurtig klaret, men bagefter er der langt flere bekymringer, end hvis du har haft hurtig sex med din faste og kendte partner.
Hvilke typer, der har mere tendens til at have SPONTAN SEX, ved jeg ikke. Nogle gange kan alkohol være en medvirkende faktor til, at man er lidt mere spontan og ikke har den normale samvittighed med sig, men når man så er ædru igen, så kommer al efterbearbejdningen. Du kan godt støde på mennesker, som hævder, at de mest er til ONE NIGHT STANDS og SEX uden forpligtelser. Men på et tidspunkt vil det føles tomt for dem, at kærligheden mangler. Det kan ikke undgås at blive hårdt for følelserne, når man er sammen med én eller flere på denne måde.
At leve alene med sin seksualitet
Sidst vil jeg sige lidt om det med at få afløb for trangen, når man er alene. Det er vigtigt, at elske sig selv og stå ved sig selv. Men er det også vigtigt at ELSKE MED sig selv? Hvis du er i en situation, hvor du trænger så meget til at blive fysisk tilfredsstillet, og du ikke kan aflede tankerne ved at være aktiv og have det sjovt med vennerne, så anbefaler jeg hellere, at du onanerer, frem for at du går ud og finder dig en tilfældig partner. Onani med sig selv er ikke farligt, men du skal bare være opmærksom på, at det ikke overtager dit liv. Dette kan du også læse mere om på siden, (fx at man kan blive så afhængig af den daglige udløsning, at man isolerer sig fra fællesskabet og SKAL have sit daglige ”fix” for at kunne komme videre). Du kan finde mere om det ved at klikke ind på leksikonordene "onani" og "afhængighed".
Læs bl.a. artiklen: Om onani – mest for piger
Jeg håber, du vil passe rigtig godt på dig selv og på dit sexliv.
Mange hilsner fra
Anja