Smerter og blødning ved samleje
Hej
Jeg har haft en kæreste i et stykke tid nu, og vi har sex, men ofte når vi har sex, så gør det meget ondt og tit så bløder jeg også bagefter, det er ikke meget, men mere som pletblødninger. Hvad sker der?
K, 17 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
KONTAKTBLØDNINGER
De små pletblødninger, du af og til oplever efter samleje, kaldes for kontaktblødninger. Blødningerne stammer fra skedevæggen, livmoderhalsen eller selve livmoderen og skyldes, at de slimhinder, der dækker disse områder, er sarte og derfor let kommer til at bløde ved berøring. I langt de fleste tilfælde er denne typer blødninger helt ufarlige og ikke noget, du skal være nervøs for, men hvis det bliver ved at være et problem, kan det være en god ide at gå til læge for at udelukke celleforandringer på din livmoderhals. Celleforandringer er forstadier til kræft, men det vil være meget usandsynligt, at du i din alder vil være ramt af dette.
SMERTER VED SAMLEJE
Du skriver, at du oplever smerter ved samleje. Et samleje skal gerne være en god og nydelsesfuld oplevelse for begge parter, og smerter kan være med til at hindre, at det bliver sådan for dig. Du skriver ikke meget om, hvordan smerten føles, og hvornår den opstår. Ofte kan smerter skyldes, at man ikke er helt klar til at have samleje. Med det mener jeg både fysisk og mentalt. At være fysisk klar til et samleje handler om at være varmet godt op gennem forspil, kærtegn og lyst til den anden. Herved frigiver skeden noget væske, der fungerer som smøremiddel, når mandens penis trænger ind i skeden. Enkelte kvinder producerer ikke tilstrækkeligt med smøremiddel, og her kan det anbefales at bruge glidecreme for at gøre oplevelsen mere behagelig.
Vigtigt med en tryg relation
Mange oplever, at psyken kan spænde ben for ens lyst til sex. Det kan fx handle om, at man ikke er 100% tryg i relationen til den, man dyrker sex med. At tempoet i forholdet måske har været for højt, og du ikke er klar til at dyrke sex endnu. At du frygter smerter, eller at der er nogle omstændigheder i dagligdagen (fx stress og bekymringer), som gør det svært at fokusere på at skulle have sex. Jeg vil opfordre dig til at overveje, om nogle af de nævnte ting kan være på spil hos dig.
Jeg forestiller mig, det kan være overvældende at have taget hul på et aktivt sexliv med kæresten. I er rykket et skridt tættere på hinanden og deler en ny form for intimitet med hinanden. Det kan sikkert både være spændende og dejligt, men også sårbart, da du har givet en del af dig selv på en ny måde.
Jeg håber, du og din kæreste har en åben og tryg relation til hinanden, hvor der også er plads til, at I kan tale om den slags følelser. Husk, at det til enhver tid er okay at sige nej til sex, hvis man ikke har lyst – det gælder også, selvom man er i et fast forhold.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for et mere uddybet svar, er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Louise