Er min skede for stram til samleje, og kan man gøre noget?
Hej
Jeg blev gift for nylig og skal derfor til at have sex med min mand. Jeg har aldrig været særligt nysgerrig på mit underliv og er derfor først nu blevet opmærksom på problemet. Fordi vi har det problem, at han ikke kan trænge ind i mig. Vi har slået det op på nettet og forsøgte så med en finger, men ikke engang en finger kan komme igennem.
Jeg er meget våd, men vi bruger også glidecreme, og vi har haft forspil. Jeg forsøger at slappe så godt af i mit underliv som muligt, men det gør helt vildt ondt, når vi prøver. Jeg ved, at det er normalt, men selvom det gør så ondt, og vi presser lidt til, kan vi stadig ikke engang få en lillefinger til at glide igennem.
Det er ved bækkenet, hvilket vil sige, at de første 3-4 cm ikke er noget problem, men så kommer vi til kønskransen, som er åben, men kun ca. 1/2 cm. Jeg har ikke blødt, efter vi er gået i gang.
Jeg vil gerne høre, om det er normalt, og om vi bare skal blive ved med at prøve, selvom vi ikke rigtigt kommer videre, eller om der er noget galt, som skal undersøges, så vi ikke kommer til at gøre skade på mit underliv?
Tak på forhånd!
Den nygifte kvinde, 21 år

SVAR:
Kære nygifte kvinde
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er et meget vigtigt spørgsmål, du skriver om.
Gå til lægen
Du fortæller, at du og din mand er nygifte og har problemer med samleje, fordi du er for stram til, at han kan trænge ind i dig. Du fortæller også, at I har prøvet med forspil, afspænding, glidecreme og brugt en finger til at tjekke, om du kan åbne dig.
Jeg mener, dit problem er så alvorligt, at du skal gå til lægen. Det er ikke normalt for en kvinde, at hun ikke kan få en finger op i skeden. Hvad der er galt med dig, kan jeg ikke svare på, men det kan den læge, der hjælper dig, og der er mange muligheder for behandling.
Del sex på andre måder
Indtil I får et reelt samleje til at virke, er det vigtigt, I ikke stopper med at have intimitet med hinanden, og det er vigtigt, I er seksuelle sammen på andre måder. Sex er meget mere end samlejet. Dvs. I kan kæle for hinanden på penis og klitoris til orgasme. I kan kysse og kramme, massere og kæle for hinanden på erogene zoner (for kvinden ofte hals, ansigt, bryster, arm og knæ hulrum – prøv jer frem). Det er vigtigt, at I er lige så meget sammen fysisk, som I ville være, hvis I kunne have samleje. Glæden ved hinanden kan I stadigvæk have og give.
Jeg vil ønske jer Guds velsignelse over den kommende tid og håber for jer, at I efter behandling vil kunne gennemføre samleje.
Læs mere
Jeg vil anbefale vores artikler
Værd at vide om skeden
Sex den første tid – i praksis
og svar til andre
Stærke smerter ved samleje – hvad kan hjælpe?
Vil det nogensinde lykkes for os at gennemføre et samleje?
I kan også læse den lille bog, min mand og jeg har skrevet: Elsk jer glade, eller bogen Bedre sex – og mere af det af Douglas Rosenau.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt
Opfølgning fra spørgeren:
Tak for at fortælle mig, at noget ikke var, som det skulle være, og at jeg skulle gå til lægen. Det gjorde jeg, og lægen henviste mig til gynækologisk afdeling på sygehuset, som besluttede at undersøge og evt. operere mig. De ville sikre sig, at jeg ikke havde en skillevæg op gennem skeden (det havde jeg ikke). Desuden ville de klippe mig op, da de vurderede, at min jomfruhinde var så tyk og med en så smal åbning, at den ikke kunne sprække af sig selv. Dette foregik i fuld narkose, og jeg havde næsten ikke ondt bagefter.
Efter jeg var helet, skulle min mand og jeg prøve at have sex igen. Vi kom meget længere end før, men hele forløbet havde gjort mig ubevidst nervøs, og jeg havde svært ved at slappe af, fordi jeg var bange for, at der stadig ikke var plads, og at hele min skede skulle sprække. Derfor købte vi et dilatorsæt til at udvide mig. Det viste sig dog primært at være psykisk, da alle størrelserne i sættet fint kunne være der.
Efter at have fundet ud af, at der var plads til en så stor dilator, kunne jeg bedre slappe af under samleje, og efter at have været gift i fire måneder lykkedes det for min mand at komme helt ind, og vi kunne gennemføre samleje. Det gør stadig lidt ondt, hver gang han skal ind, og det tager lidt tid, da det er bedst, at han lige så stille glider ind. Men når først han er kommet ind, går det rigtig fint.
Igen, tak for hjælpen! Vi troede begge to i starten, at jeg var for sart og derfor burde bide det mere i mig, men det gjorde simpelthen så ondt, og vi kom ingen vegne – og vi var meget frustrerede! Derfor er det rigtig godt at kunne henvende sig til en tredje part som jer, der ved, hvad der er normalt, og hvad der ikke er.
Med venlig hilsen
den (ikke helt så) nygifte kvinde