Hverken menstruation eller bryster – kan jeg gøre noget?
Hej
Jeg er en pige på 15 år, som har hverken menstruation eller bryster. Mine bryster er kun lidt mere end brystvorter, og mit udflåd er gennemsigtigt.
Det går mig meget på, at jeg hverken har fået bryster eller menstruation, når alle min veninder har. Jeg er bange for, at mine bryster ikke bliver større, kan det lade sig gøre?
Kan jeg gøre noget, for at mine bryster vokser, og jeg får min menstruation?

SVAR:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil svare dig efter bedste evne.
Svært at være “den sidste”
Jeg kan godt forstå, det er svært at være “den sidste”, og det er jo selvfølgelig, fordi du bekymrer dig, om der nogensinde sker mere, eller du bliver ved med at se ud, som du gør nu. Jeg kan jo ikke stille dig garantier, men ud fra hvad du fortæller mig, lyder det, som om din krop er i gang med noget. Det tager bare lang tid, og der er ikke så meget, du selv kan gøre.
Tag en dag ad gangen
Det kan være, at din mor også var sen til at få menstruation, eller at du er begyndt at vokse sent; så skal kroppen have tid til at udvikle sig. Det der normalt sker er at brysterne begynder at udvikle sig, samtidig vokser man mere i højden, end man plejer, og efter ca. to år eller mere kommer menstruationen. Men igen: Alle er forskellige, og der er ikke én rigtig måde at udvikle sig på.
Nu lyder det ikke til, at du synes, der sker nok med din krop, men jeg kan høre, at der er noget i gang, så du må prøve at tage en dag ad gangen og tro på, at det nok skal komme.
Du kan læse mere om alt det her i vores tema Pubertet – mest for piger.
Snak med nogen
Du kan prøve at snakke med din mor eller en anden voksen, du har tillid til om det. Det kunne også være en rigtig god ide at opsøge sundhedsplejersken på din skole og snakke med hende om det. Hun vil kunne måle og veje dig og vejlede dig i, hvad der er bedst at gøre, så du ikke skal gå rundt og være bekymret.
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.
Glædelig jul!
Kh Marianne