Jeg er ked af alt ved min krop – hvornår sker der noget?
Hej.
Jeg er en 14-årig pige, som ikke helt ligner de andre piger fra min årgang (8. klasse). Alle de andre piger har former og stabil vægt. Jeg har ingen bryster, dog har jeg mærket en knude bag mit bryst i et halvt års tid. Jeg føler bare ikke, der sker noget, og det gør mig super ked af det.
Jeg vejer også kun 40,5 kg og er 158 høj. Jeg er ked af alt ved min krop og vil rigtig gerne vide, hvornår der sker noget.
Hilsen en forvirret pige

SVAR:
Hej pige
Tak for din besked og din ærlighed om, hvordan du har det med din krop. Det kan være rigtig hårdt at føle sig anderledes end dem, man går sammen med hver dag. Og sandheden er nok, at rigtig, rigtig mange mennesker har det på den måde, som du beskriver. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Puberteten
En pige går i puberteten, når hun får sin første menstruation. For nogle sker det, når de er 8 år, for andre når de er 16. Der er altså en kæmpe forskel på pigers udvikling. Det samme gælder for kønsbehåring og bryster. Piger, der går enten tidligt eller sent i puberteten, føler sig ofte anderledes og ville ønske, at deres udvikling kunne flyttes på, så den ramte mere i nærheden af de andre pigers.
Udviklingen afhænger i høj grad af genetik. I vores celler er indkodet alt fra øjenfarve til højde, og hvornår vi får bryster, og det kan vi faktisk ikke ændre på. Det betyder, at du har indlagt en del af din udvikling i dine gener. Det lyder, som om du er ved at få bryster, også selvom det kommer noget senere end dine klassekammerater. Det betyder, at du i hvert fald ligger inden for det, vi kalder normalområdet. Der er altså ikke noget galt med din udvikling, og der er håb for, at du får større bryster i løbet af de næste år.
To andre vigtige faktorer i pubertetens udvikling er kost og motion. Hvis du lige er vokset en del i højden, dyrker meget motion eller spiser for lidt, kan det betyde, at din krop ikke har energi til at udvikle sig. På din vægt og din højde kan jeg regne ud, at du er en tynd pige. Jeg ved ikke, hvad det skyldes, men jeg kan opfordre dig til at kigge på dine motions- og kostvaner og sørge for, at du får nok energi. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal spise en masse kulhydrater, men sørg for at få en del fedt og proteiner og dyrk moderat motion.
At være ked af sin krop
Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcist, hvornår der kommer til at ske mere med din krop, men jeg vurderer, at din krop vil udvikle sig mere i løbet af nogle år. Når det er sagt, så kan ingen garantere, hvordan du kommer til at se ud, eller hvor store bryster du får.
Derfor vil jeg gerne pege på, hvor vigtigt det er at lægge sit værd et andet sted end i, hvordan vi ser ud. Størrelsen på dine bryster afgør ikke, hvor værdifuld du er, eller hvor skøn en datter og veninde du er. Sandheden er desværre, at de fleste af os ville lave noget om på vores krop, hvis vi kunne. Men spørgsmålet er, om det vil gøre os gladere og mere tilfredse med os selv. Jeg tror det ikke. Derfor vil jeg opfordre dig til at øve dig på at acceptere dig selv og din krop, som den er. At acceptere sig selv betyder, at du ikke er afhængig af andres dom over din krop.
Hvis du har lyst, kan du læse mere om det her:
Du er smuk som du er!
Ingen bryster og snart konfirmation – hvad gør jeg?
13 år – hvor længe går der, før mine bryster vokser?
Du kan også snakke med din mor eller en anden voksen kvinde, som du har tillid til, om dine tanker om kroppen og om, hvordan du kan få det godt med at være i din krop både lige nu og på længere sigt. Det vil jeg opfordre dig til.
Og så vil jeg ønske dig alt godt på din rejse til at blive kvinde. Rejsen er forskellig for os alle, men der ligger så mange gode ting og venter på dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.
De bedste hilsner
Amalie