Hvad stiller jeg op med, at min kæreste trækker sig fra mig?
Hej
Min kæreste og jeg har været sammen i omkring to år, men nu har vi fået problemer. Da vi blev kærester, var jeg meget syg af angst. Nu har jeg fundet ud af, at jeg har autisme og ADHD.  Det har fået min kæreste til at overveje, om han kan være sammen med mig, fordi da vi blev kærester havde han den forventning, at jeg en dag skulle blive normal.
Før plejede vi at snakke om fremtiden, hvor han nu ikke rigtig har lyst til det og faktisk er i tvivl, om han vil giftes med mig. Derudover har han også gjort mange ting, som jeg kategoriserer som utroskab: Han er afhænglig af porno og har sovet i samme seng som en anden pige, hvor han blev sur over, at jeg blev ked af det. I følge ham er vi kommet over det. Men det sidder stadig som en kæmpe klump inden i mig, og jeg bliver ked af det, når jeg tænker på det.
Før var han meget hjælpsom med alt og gav mig mange søde ting og komplimenter, men nu sker det ikke særligt ofte. Når jeg vil fortælle, hvorfor jeg er ked at det, gider han ikke at høre det, og når han er ked af det, vil han heller ikke fortælle mig det. En af mine bedste venner havde lagt mærke til, at jeg blev mere tavs, når min kæreste var i nærheden.
Min kæreste har altid været meget glad for fysisk kontant, men jeg trækker mig meget fra det. Det bliver han irriteret over og siger, det er problematisk, at jeg ikke gider opfylde hans kærlighedsprog. Listen er lang. Og vi har altid været forskellige, men det har bare ikke været et problem før nu.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre, for han har jo støttet mig, da jeg havde det mest skidt.
S, 18 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit åbne og ærlige brev. Du lyder virkelig til at have store udfordringer i dit kæresteforhold. Du stopper op og overvejer, hvor vejen går. Det er meget sundt og klogt at gøre.
Jeg har læst dit brev og skriver her nogle af mine tanker, som måske kan blive nogle hjælpetanker til dig.
Overvejelser af usikre ting
Der er helt konkret sket nogle ting, som du fortæller om med bekymring:
• Din kæreste ser porno
• Din kæreste har sovet sammen med en anden pige
• Der er sket ændringer:
• Han hjælper dig ikke længere
• Han siger ikke længere søde ting
• Han kommenterer ikke positivt på dit tøj
• Han lytter ikke til dig
• Han snakker ikke længere om en fremtid sammen med dig
Han lukker ned for det, at han har sovet sammen med en pige, men du får jo ikke hukommelsestab. Det er helt forståeligt, at du har en klump inden i dig, og at du er ked af det. Du husker, at det er sket. Og når noget sådan sker, er det vigtigt at få talt ud om det.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Konflikter i parforholdet og Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
At drage en konklusion
Du fortæller, at du trækker dig og bliver tavs. Da du er usikker, er det helt forståeligt, at det er det, der sker med dig.
Jeg vil give dig nogle ting, du kan overveje:
• Er det sådan, at I allerede er “skilt ad”? Det lyder for mig, som om I begge er usikre på jeres forhold. Og at I begge har trukket jer.
• Hvad tænker du om at overveje, at det at være kærester er en afprøvningstid? I afprøvningstiden er det vigtigt at finde ud af, om der er nok byggesten til, at vi kan fortsætte som kærester.
• Hvordan vil det være at tænke, at det er klogt at drage en konklusion og slå op med din kæreste, hvis det nærmest er gået den forkerte vej i jeres forhold?
Det sker for mange, der er blevet kærester på efterskole, at de vokser i hver sin retning, når de bliver ældre. Og det er helt naturligt, fordi vi alle forandrer os med alderen. Afgørelsen er din.
Respekt for dig
Jeg vil også kommentere på din beretning om, at du har været udfordret på angst, og at det nu er blevet afklaret, at du er udfordret af både autisme og ADHD. Respekt for dig, at du skriver det her.
Ind i det har jeg lyst til at skrive: DU HAR VÆRDI!
Jeg får lyst til at skrive det, fordi jeg gerne vil fortælle dig, at du IKKE er forkert. Din kæreste har måske svært ved at rumme tanken om dine udfordringer, men det kan aldrig gøre dig forkert. Derfor bliver jeg også glad for at læse, at du har fået nye venner, som accepterer dig, som den, du er.
Læs mere i vores artikler: Du er meget værd! Og Hvad er jeg værd?
Jeg håber, mit svar har givet lidt overblik over din situation, så du bedre kan se, hvor vejen går for dig.
Til sidst vil jeg nævne, at du kan lade din kæreste læse dit brev og mit svar, så I måske kan få en god snak ud fra det.
De bedste hilsener
Hanne Esmarch