Hvad skal jeg gøre med min håbløse forelskelse i min kollega?
Hej
Jeg er en 18-årig dreng, der står i den situation, at at jeg er forelsket i en kollega, som aldrig kommer til at gengælde det.
Vi har arbejdet sammen som ungarbejdere, siden vi var 13 og 14 år, og jeg har været vild med hende lige fra starten. Hun er sød, køn, klog og dygtig, og det er nok hendes venlighed, der bliver ved med at snyde mig. Vi er dårligt nok venner i det private, men jeg har bare lyst til at tilbringe ethvert minut på at høre hendes latter efter en af mine dårlige vittigheder.
M

SVAR:
Kære M
Tak for dit brev. Hvor kan jeg godt forstå, at det er en svær situation, du befinder dig i. Du beskriver det meget præcist ved at skrive “håbløst forelsket”. Håbløst sammen med ordet forelsket, som gerne skulle rumme følelser af håb og glæde – det beskriver fuldstændig alt det svære.
Din situation
Som jeg forstår dit brev, har du kendt din kollega i 4-5 år, og du har været vild med hende i al den tid. Måske startede du med at være vild med hende, men nu er du forelsket, du tænker på hende hele tiden og har bare lyst til at være sammen med hende. Du skriver også ret afklaret, at det ikke er en forelskelse, der på noget tidspunkt kommer til at blive gengældt.
Hvis du er sikker på, at der ikke er nogen som helst chance for, at hun kunne blive forelsket i dig, så vil jeg ikke gå i den retning med mine råd. Mine råd vil derimod gå i den modsatte retning.
Kæresteforhold uden forhold
Igennem ca. 4 år har du gået rundt i en blandet følelse af lykke/forelskelse, når du var i nærheden af hende på jeres fælles arbejdsplads. Samtidig har du været plaget af en smerte, fordi du hele tiden blev mindet om noget, du ikke havde og ikke kunne få. Som jeg ser det, sidder du fast i et kæresteforhold, selvom der ikke er noget forhold.
Mit råd til dig er, at du simpelthen finder et andet arbejde, så du fjerner dig fra dit forhold til din kollega, som du godt nok er forelsket i, men som du ikke har noget håb om at få et kæresteforhold med.
Gode råd
For at du kan komme videre og få øjnene op for andre skønne piger, som du kan blive forelsket i, og som vil blive forelsket i dig, skal du give slip på det “kæresteforhold”, som du er i nu. Det kommer til at gøre ondt, men du skal arbejde på at glemme hende, så du kan få øje på andre mulige kæresteforhold, som ikke er håbløse.
Du skal lade være med at følge hende på sociale medier eller på nogen måde kontakte hende, og som jeg sagde før, skal du finde et andet arbejde. Hvis du gør det, vil du efter nogen tids smerte (kærestesorg), opdage, at der er andre søde piger, som også synes, du er sød.
Måske kan du bruge input fra vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og svar til andre, der er i en situation, som minder om din:
Hvordan kan jeg slippe forelskelsen i hende, der har en kæreste?
Skal jeg bare vente på, at han bliver klar til at være kærester?
Hvordan finder jeg ud af, om mit crush kan lide mig?
Jeg ønsker dig alt muligt godt.
Mange gode hilsner
Claus