Hvordan komme videre, når jeg egentlig ikke har lyst til det?
Hej! Jeg er en pige på 18 år, som lige har slået op med min kæreste. Vi har kommet sammen i lidt over et halvt år. Han var ikke kristen, men tog med mig til IMU en enkelt gang og vi havde nogle fælles kristne venner. Men stadigvæk, han var ikke kristen og kunne godt lide at gå i byen osv.
Det var ham, der slog op, fordi han ikke havde lyst til en kæreste og binde sig til en bestemt person. Han havde brug for at leve livet og være ung og de ting, der nu følger med til det.
Han kunne ikke se den store fremtid i forholdet, nu hvor jeg var kristen og det var han ikke. Han kunne ikke rigtig forholde sig til kristendommen mere. Det gjorde mig ked af at høre, for han har givet plads til kristendommen i mit liv.
Lige nu har jeg det virkelig hårdt og har grædt mig selv i søvn i den sidste uges tid. Jeg har ikke lyst til at komme over ham, fordi jeg stadigvæk har en fornemmelse af, at det ikke er slut imellem os. Det er forkert at tænke sådan, det ved jeg godt. Men grunden, til at jeg gør det, er fordi, vi før har slået op og hvor vi tog hinanden tilbage, fordi vi fandt ud af, at det var det forkerte valg, vi havde taget.
Det får mig til at håbe, selv om han har sagt, at det ikke bliver os igen.
Jeg synes, det er utrolig hårdt, for han var virkelig noget for sig. Vi mindede om hinanden på mange punkter og vi klikkede bare utrolig godt sammen. Han var meget eftertænksom, sød og stille og rolig.
Jeg savner ham meget, men også hans familie, hans hus og de ting, vi lavede sammen.
Jeg kan ikke rigtig tage mig sammen til at glemme ham.
Men er det overhoved godt for mig at gå tilbage til ham? Og skal jeg overhoved håbe på, at det ville ske?
Har I nogle gode råd?
Kh M

SVAR:
Kære M
Tak for din henvendelse til adamogeva.dk. Din kæreste gennem det sidste halve år har lige slået op med dig, og du er helt naturligt ked af det. Du savner ham og det, I havde sammen, og har lige nu ikke rigtig lyst til at komme videre. Omvendt giver din henvendelse indtryk af, at du godt ved, at livet skal gå videre, og at et brud i jeres situation måske var uundgåeligt.
Tro og værdier
Mens man er forholdsvis nyforelsket, kan forskellig tro, værdier og livsgrundlag virke som en mindre vigtig ting, som sagtens kan håndteres, når bare man elsker hinanden. Ikke mindst når man formår at acceptere og respektere den andens tro og værdier. Accept og respekt er imidlertid sjældent nok i det lange løb.
Med tiden vil der ofte melde sig en række udfordringer, som kan føre til større eller mindre konflikter og som uundgåeligt vil betyde, at en eller begge i forholdet gang på gang må gå på kompromis med egne værdier og holdninger. Et helt konkret eksempel på en situation, som ofte vil føre til konflikter og kompromiser, er, hvis der kommer børn i forholdet. For hvordan skal børnene opdrages?
Jeg ved godt, at en sådan situation nok ligger langt ude i fremtiden for dig, men det er sandsynligvis blandt andet sådanne fremtidsscenarier, der gør, at din ekskæreste ikke kan se den store fremtid i forholdet. Så uanset, om du mener, I kunne have en fælles fremtid, så er det ikke din beslutning, da din ekskæreste allerede har taget beslutningen. Den beslutning bliver du nødt til at acceptere og respektere, uanset hvor ondt det gør lige nu. Du hverken kan eller skal forsøge at ændre på din ekskærestes følelser og holdninger. Dem må du blot respektere.
Håb for fremtiden
Jeg ved godt, at det kan være svært at tro på lige nu, men med tiden vil det sandsynligvis lykkes dig at finde lige netop ham, som ikke blot er eftertænksom, sød, stille og rolig, men også personligt kristen, så I også kan være fælles om tro og værdigrundlag.
Jeg håber, mine tanker, kan være med til at sprede en smule håb i den svære tid, du går igennem lige nu.
Måske kan du også få noget ud af at læse disse to artikler om parforhold, tro og livssyn:
Den eneste ene
Tro og livssyn
Jette