Hvad kan jeg gøre ved mit grimme underliv?
Kære brevkasse
Jeg har tidligere skrevet et par spørgsmål til jer, og jeg blev positivt overrasket over, hvor meget svaret hjalp mig. Derfor skriver jeg nu igen, men med et lidt andet problem.
Jeg har i lang tid, ca. 2 år, syntes, at mit underliv ser anderledes ud end andres på min alder. Det er primært de her 3 ting:
1. De ydre kønslæber er meget røde og ikke samme farve som mine ben eller resten af mig. Jeg tænkte på, om det måske er noget, man kan gøre noget ved, eller om der er noget galt?
2. Det er, som om der er tre “sæt” af kønslæber: de ydre, de indre, og så nogle der er såen krøllede og grålige, som sidder på hver sin side af skedeåbningen. Den ene er større end den anden, men de er begge to lidt grålige og krøllede. Det ser bestemt ikke særlig kønt ud, og det er noget, jeg tænker rigtig meget på og også har været meget ked af. Er det noget, man kan gøre noget ved, eller er der noget galt?
3. De indre kønslæber er generelt rigtig store og ikke særlig kønne og hænger udenfor de ydre, hvilken jeg virkelig har det dårligt med og ikke synes er særlig kønt.
Jeg tænker også mere og mere på udseendet af mit underliv, da jeg for et par måneder siden fik en kæreste. Vi går også og snakker om at have sex (jeg er btw jomfru), men jeg tør ikke vise mit underliv, for er rigtig flov over det. Tror faktisk, det er det eneste der holder mig tilbage for at have sex, og mit største ønske er at få gjort noget ved det.
Håber virkelig I kan hjælpe mig, for tør ikke rigtig snakke med min mor om det eller gå til læge.
På forhånd tak.
- N, 14 år (snart 15)

SVAR:
Kære N
Jeg er glad for at høre, at du tidligere har fundet hjælp og svar på spørgsmål her hos os. Det spørgsmål, du stiller denne gang, har du gået med længe, og jeg skal forsøge at give dig et svar. Du har delt dit spørgsmål op i tre dele, og jeg vil gøre det samme med mit svar:
Ydre kønslæber er røde
1: Du oplever, at dine ydre kønslæber er meget røde i forhold til huden på resten af din krop. Klør eller svier det mon også?
Rødmen kan skyldes flere ting. Det kan være eksem, irritation i forbindelse med brug af hygiejnebind, hyppig vask med sæbe eller måske en svampeinfektion i huden. Det kan også være, din hud der bare ser sådan ud. Måske er du nødt til at snakke med din læge om det, selvom jeg godt ved, det kan være grænseoverskridende. Du skal dog huske på, at læger er vant til at undersøge deres patienters underliv og meget gerne vil hjælpe, når vi har problemer i det område.
Tre sæt kønslæber
2: Du synes, det ser ud, som om du har tre sæt kønslæber. Jeg har svært ved ud fra din beskrivelse at vurdere, hvad det er, du ser.
De inderste, som du beskriver som krøllede, tænker jeg, er de indre kønslæber. Det er helt naturligt, at de ikke er samme størrelse, og ud fra din beskrivelse lyder det, som om de ser helt naturlige ud.
Ydre og indre kønslæber
3: Hos de fleste er de indre kønslæber dækket af de ydre, men det er ikke unormalt, at det ikke er sådan.
Når det er sagt, kan jeg godt forstå, du synes, det er svært at skille sig ud. Ingen har lyst til at være anderledes, når det kommer til den slags. Du er endnu ikke så gammel, og måske ændrer det sig med tiden, eller måske er det noget, du er nødt til at vænne dig til hos dig selv.
Det er muligt at foretage et kirurgisk indgreb, der gør de indre kønslæber kortere, men det er rent faktisk ulovligt at udføre den slags operationer, med mindre der er tale om alvorlige fysiske gener, hvor kønslæberne fx er så lange, at de ofte kommer i klemme. Når det ikke er en operation, man bare tilbyder af kosmetiske årsager, skyldes det, at der, som ved al anden kirurgi, følger en risiko med indgrebet.
Alle ser anderledes ud
Alle kvinders underliv er forskellige, og det er nok de færreste, der ligner anatomi-tegningerne fra biologiundervisningen. Nogle har skæve næser, flyveører, overbid eller bumser i hele ansigtet, og du har et underliv, der ikke helt lever op til dine forventninger om, hvordan sådan et skal se ud.
Jeg forstår godt, det kan være svært at acceptere, men jeg håber, at du kommer til at slutte fred med det. Det er den krop, du har fået. Den er sund og rask og ikke så frygtelig anderledes end de andres. Hvem ved, måske kigger dine veninder også på deres underliv, og synes, det ser mærkeligt ud?
Læs mere i vores artikel Pigens kønsorganer. Der finder du også links til spørgsmål og svar fra andre, der har stillet lignende spørgsmål. Måske kan det være godt at vide, at du ikke er alene. Du kan måske også få noget ud af at læse vores artikel Du er smuk som du er!
Vent med sex
Du skriver også, at du har en kæreste, og at din usikkerhed afholder dig fra at have sex med ham. Til det har jeg lyst til at sige: Så lad være. Du er vældig ung endnu. Hvorfor ikke vente med sex, til du er i et forhold, hvor du og din partner er så forpligtede på hinanden, at I trygt kan vise jeres kroppe frem, uden at skulle være usikker på, hvor I har hinanden? Find en mand, som du elsker, og som elsker dig, så bliver jeres kroppes små underfundigheder mindre vigtige. Du kan læse mere i vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex.
Jeg håber, du føler, du har fået svar på dine spørgsmål.
Kærlig hilsen
Johanne