Er der noget galt med min skede?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 18 og jeg har onaneret i mange år, ca siden jeg var 12. I starten gjorde jeg det bare ved at glide mig på en pude, så udviklede det sig lidt og jeg begyndte at stikke finder op. Jeg har egentlig ikke altid tænkt på, om der er noget galt, men den anden dag synes jeg, at det var lidt mærkeligt at mine fingre nærmest støder på noget hårdt, lidt i form af to knogler. Jeg har søgt på nogle billeder og har overvejet, om det måske bare er livmoderhalsen/åbningen?

Hilsen anonym.

SVAR:

Kære anonyme pige

Lad mig begynde med at sige, at det ikke lyder som om, der er noget galt med din skede.

Skeden er en 7-12 cm rørformet kanal. Den er omgivet af muskler og det inderste lag er en slimhinde, der kan udvide sig både i bredden og dybden, når der er brug for det fx ved samleje og ved fødsler. Normalt ligger slimhinden helt klappet sammen, så åbningen til livmoderen er beskyttet. Åbningen kaldes også livmodermunden og ligger bagerst i skeden. Livmodermunden kan være fast eller blødere i konsistensen, alt efter hvor i menstruationscyklus, man befinder sig, men føles lidt som næsetippen. Som du selv skriver, kan det være den, du har mærket.

Der er ingen knogler inde i selve skeden, men gennem skedevæggen kan man mærke nogle af bækkenets knogler fx symfysen (skambenet) og et lille knoglefremspring i hver side af skeden, der mærkes som en lille fast ært.

Som sagt tror jeg ikke, der er noget i vejen med dig. Jeg kan dog ikke sige med sikkerhed, om det er livmodermunden, du har mærket, eller om det er bækkenets knogler. Hvis du ikke synes, det stemmer overens med det, jeg har beskrevet og fortsat er usikker på, om det er normalt, kan du gå til din egen læge og få det undersøgt.

Måske du også vil have glæde af at læse artiklen: Onani

Mange hilsner

Eva Fibiger Diemer