Hvad gør jeg med vores uforpligtende forhold?
Jeg og en kollega begyndte i maj måned et uforpligtende forhold, hvor vi kyssede til en fest. Jeg havde et godt øje til ham, så det var et kæmpe win for mig. Vi mødtes i byen ugen efter, hvor vi også kyssede. Da vi så mødtes for tredje gang, var det bare ham og mig, og jeg hyggede mig virkelig. Han valgte så at stoppe det, fordi han ikke var klar til et forhold. Jeg blev meget ked af det og var meget forvirret.
Godt en måned efter han havde afsluttet det, tog han kontakt igen. Denne gang havde jeg tænkt mig at fortælle ham, at han skulle finde ud af, hvad han ville, og vi fik snakket om det. Han var oprigtigt ked af, at jeg havde været så ked af det. Det ene tog det andet, og vi havde sex. Han gjorde det klart for mig, at det skulle være uforpligtende.
Siden den dag har vi både skrevet og været en del sammen også uden sex, og det har virkelig været hyggeligt. Jeg har sagt til ham, at jeg ikke bare skulle være endnu en, han var sammen med, og han for min skyld skulle fortælle mig, hvis han var sammen med andre. I mit hoved opførte vi os næsten som kærester.
En aften i byen så jeg, at han kyssede med en anden, og så valgte jeg at tage afstand – desværre uden at fortælle ham, at jeg havde set det. Ville ønske jeg havde kommunikeret med ham, for det gjorde virkelig ondt, og der gik det også op for mig, at jeg ikke kunne fortsætte det uforpligtende forhold. Men jeg skrev aldrig noget til ham, og vi fortsatte bare med at ses.
Nu til pointen: Den sidste uges tid har han nærmest ikke svaret på mine beskeder, og vi kan ikke lave aftaler, fordi han er optaget. Så nu har jeg i fem dage slet ikke skrevet til ham, og han har heller ikke skrevet til mig. Men jeg har brug for at vide, om vi er færdige med at ses, så jeg kan komme videre. Jeg synes, han har fået rigelig tid til at tænke. Uanset om det er hans latterlige måde at afslutte det på. Skal jeg lade den ligge, eller skal jeg skrive til ham og spørge, hvad der sker?
N, 23 år

SVAR:
Kære N
Først og fremmest tak for at stille dit spørgsmål til brevkassen på AdamogEva.dk. Når jeg læser om dine oplevelser og tanker, giver det rigtig god mening for mig, at du er forvirret. Det lyder til, at du har været på en følelsesmæssig rutsjetur det sidste halve års tid.
Et uforpligtende forhold
Du skriver, at han på et tidspunkt gør det klart for dig, at det skal være et uforpligtende forhold. Dog lyder det på dig, som om det udviklede sig til noget, der mindede mere om et almindeligt forhold med forpligtelser over for hinanden. Som jeg læser det, var det netop det, du var interesseret i: et forhold med forpligtelser, hvor I kunne kalde jer for kærester.
Jeg tænker, at I har haft forskellige forventninger og forhåbninger til relationen fra start, hvilket meget naturligt giver udfordringer og misforståelser. Muligvis kan han have opfattet jeres uforpligtende forhold som et åbent forhold, hvor det var okay at ses med andre samtidigt.
Svære følelser
Når det er sagt, forstår jeg virkelig godt, at det gør ondt på dig at se ham kysse med en anden i byen. Jeg opfatter det, som om du er rigtig glad for ham og ser jeres relation som en kæresterelation. Jeg kunne forestille mig, at hans valg om at kysse med en anden pige i byen får dig til at opleve et tillidsbrud og en følelse af utroskab. Det er nogle helt vildt svære følelser at stå med, og jeg vil virkelig anbefale dig at tale med en veninde om det.
Ærlighed er vejen frem
Du skriver, du ikke har fortalt ham, at du har set ham kysse med en anden i byen, og til det vil jeg bare sige: Ærlighed er vejen frem. Uanset om du ønsker, at I skal finde sammen igen, eller om I skal have afsluttet jeres forhold, vil jeg råde dig til at få talt ud med ham. Det er min erfaring, at man altid kommer længst med ærlighed.
Hvis I skal være kærester og have et godt og kærligt forhold, er det enormt vigtigt, at I har tillid til hinanden. I skal have forventningsafstemt, og jeg tænker også, det er vigtigt, du får sagt, at du ikke trives i det uforpligtende forhold, som I hidtil har haft. Du må fortælle ham, hvad du har brug for i jeres relation. Hvis han kan og vil imødekomme det, tror jeg, I har gode chancer for at opbygge en god og tillidsfuld relation.
Hvis du derimod gerne vil lægge det hele bag dig, er min klare anbefaling stadigvæk, at I får talt ud. Det kan være rigtig svært at komme ordentligt videre fra noget, der er uafsluttet. De svære følelser kan sidde i kroppen rigtig længe, hvis du ikke får afklaring på, hvad det hele handlede om.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg håber, I sammen må finde en god måde at komme videre på – sammen eller hver for sig.
Her er en artikel og nogle svar til andre, der måske har et par nyttige input til din situation:
Jalousi og kærestesorg
Såret!!! – Hvordan glemmer jeg ham?
Vi har sex, holder i hånd og kysser, men er vi kærester?
Kan vi være “venner med fordele” uden at få følelser i klemme?
De bedste hilsner fra
Amalie