Hvad gør jeg forkert, så ingen vil være kæreste med mig?

Vis spørgsmål

Hejsa! Jeg henvender mig, da jeg desværre aldrig rigtig er heldig mht. kærlighed …

Jeg er en ung mand på 28 år, som grundlæggende synes, jeg har meget at tilbyde, men hver eneste gang en romantisk relation begynder at udvikle sig, er der noget, der går galt. Af en eller anden grund bliver jeg gang på gang valgt fra til sidst med de klassiske floskler: “Jeg er ikke klar til et forhold” eller “Det er ikke dig, det er mig” osv. Jeg kan ikke rigtige gennemskue mønsteret i det, i og med det slutter sådan hver eneste gang …

Generelt synes jeg, at jeg har masser at tilbyde: Jeg har et godt job inden for min uddannelse; jeg har mange interesser og overordnet set et ganske stabilt liv med masser at byde ind med. Derudover bestræber jeg mig på, at tingene skrider frem i et tempo, som begge parter kan følge med i.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad det er jeg gør forkert, siden det aldrig kan lykkes? Er jeg bare ekstremt uheldig altid at møde de forkerte? Håber I kan hjælpe en efterhånden frustreret ung mand med et godt råd!

SVAR:

Kære 28-årige mand

Tak for dit brev. Du er frustreret over, at du flere gange er blevet valgt fra i et kæresteforhold. Jeg vil gerne give dig nogle af mine tanker, efter jeg har læst dit brev.

Hvile i at være mig

Det første jeg lægger mærke til er, at du lyder til at sige ja til at være dig. Du skriver flere ting, som får mig til at tænke det:

  • Jeg har meget at tilbyde
  • Jeg oplever mig selv være stabil
  • Jeg har mange interesser
  • Jeg har et godt job
  • Jeg fokuserer på, at det er vigtigt med det rigtige tempo, når det gælder det at være kærester

Til overvejelse: Giver det mening for dig, at det lyder til, at du hviler i at være dig?

Du har nemlig lov til at sige – ligesom et hvilket som helst andet menneske: Jeg er mig og har værdi. Hvis du har lyst til at læse lidt mere om det, vil jeg anbefale vores artikel Hvad er jeg værd?

Selvrefleksion

Det er forståeligt, at du overvejer, om du gør noget forkert, da du flere gange har oplevet at blive valgt fra. Men jeg vil gerne opmuntre dig til at skelne mellem to ting:

  1. At være forkert
  2. At gøre forkert

For det første: Du er ikke forkert. Det vil jeg gerne sætte en tyk streg under.

For det andet: Det kan være sundt at overveje, ligesom du gør:

  • Hvad er det, der går galt?
  • Hvad er det, der gør, at jeg bliver valgt fra?
  • Gør jeg noget forkert?

Ind i dette vil jeg trække frem, hvad de forskellige personer har givet tilbage til dig. De lyder til tydeligt at have udtrykt, at de ikke er klar, og at det ikke har noget med dig at gøre. Jeg vil gerne opmuntre dig til at tage ordene for pålydende, da du ikke har hørt andet. Og når du ikke har hørt andet, er der heller ingen mulighed for at ændre noget.

Erfaringsklog

Er det en mulighed, at du ind i fremtiden tager med, hvad du har oplevet, så dine erfaringer kan blive til hjælp for dig?

Hvordan vil det være at stoppe op og spørge dig selv, hvordan du kan starte et nyt forhold, når du er klar til det og synes, at du møder den rigtige? Måske kan du bruge nogle af de her punkter:

  1. Lav en forventningsafstemning. Her giver I hver især udtryk for, hvad I håber på i et kæresteforhold.
  2. Få en snak om værdier – altså det, der betyder noget for hver især. Hvilke byggesten er vigtige?
  3. Fortæl om fortiden – er der nogle “blå mærker” fra tidligere forhold? Utroskab? Usikker tilknytning til en eller begge forældre? Oplevet skilsmisse i sin familie? Eller?
    Disse “blå mærker” kan nemlig give “restproblemer” i et nyt forhold. Der kan være mange svære ting forbundet med restproblemer, fx angst for at binde sig; angst for at vælge forkert; oplevelse af ikke at føle sig god nok osv.
  4. Tal om, hvor vigtigt det er at være åben og ærlig og sige, hvis der er noget i forholdet, der udfordrer, og hvis der i det hele taget er noget, der fylder.

Du kan selv tilføje flere væsentlige punkter på listen. Måske kan du også få nogle input fra artikler og svar i vores tema Hvordan finder jeg den rigtige?

Jeg håber, mine tanker har skubbet dig i gang, så du kan blive lidt mere klædt på til at møde en eventuel kæreste, der vil det samme som dig.

Jeg håber det bedste for dig.

Mange hilsner
Hanne Esmarch