Hvad skal jeg gøre med min frygt for at miste min kæreste?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg fandt sammen på højskole i efteråret. Vi brugte hele juleferien sammen, og siden har hun været hos mig de fleste dage i ugen. Vi bor kun 17 km fra hinanden, og jeg bor alene og hun med sine forældre.

Min kæreste og en ven(inde) til os begge fra højskolen snakkede ind imellem om, at de gerne vil til storbyen og bo sammen til sommer, men nu er jeg bange for, at de vil flytte før. Veninden har det forresten heller ikke nemt, og det de snakker om får jeg aldrig noget at vide om, men ofte kan jeg mærke på min kæreste, at det er tungt og gør hende fraværende, når hun og jeg er sammen. Min kæreste snakker også ofte i flere timer med hende, og så har de et ugennemtrængeligt godt venskab. Intet ondt eller skidt om det, men det at de vil flytte sammen og så til storbyen gør, at mit hoved sætter overtanker igang, om jeg så lige så stille kommer til at fordufte fra min kærestes hoved og liv, fordi hun kommer til at få en travl hverdag, og hun også skal kræse for hendes veninde, der har det svært …

Jeg er så glad for min kæreste, at jeg er bange for at miste hende, både fordi det er en by med fart på og pga. det med veninden ...

J, 24 år

SVAR:

Kære J

Jeg tror godt, jeg forstår din bekymring for, at en flytning kan trække din kæreste væk fra dig. Især når hun påtænker at flytte sammen med en veninde, som du oplever, hun i forvejen bruger meget tid med.

Du har ikke stillet et spørgsmål, men delt din bekymring med os her på AdamogEva.dk. Jeg vil dele nogle tanker med dig og håber, de kan være hjælpsomme.

Forskelligheder og forhold

Når du skriver, din kæreste og veninden gerne vil til storbyen, gætter jeg på, at der kan være et studie eller nyt job, der også trækker den vej. Som du selv skriver, er storbyen fuld af mulige (nye) venner og oplevelser, der sikkert nemt kan fylde din kærestes kalender. Ud fra dit brev gætter jeg på, at du er i fast arbejde og har en hverdag med mere kendte rutiner.

I sig selv mener jeg ikke, det er et problem for et forhold at bo med en vis afstand og have meget forskellige hverdagsrutiner. I vil formentlig også – hvis I bliver sammen og bliver gift – komme til at opleve perioder, hvor den ene part er meget optaget af noget, som den anden ikke deler: Et nyt job, en efteruddannelse, en barselsorlov, hvor den ene er hjemme med barnet og den anden afsted på job, til sport m.m.

Jeg kan godt forstå, at det lige nu virker som en stor kontrast i dine tanker. I har mødt hinanden på højskolen. Og derefter har I haft en tid, hvor I let kunne være sammen de fleste af ugens dage. Måske er det også dette store skift, der generer dig? Og hey! Det er da så dejligt, hvis du bare gerne vil være sammen med din kæreste hver dag. Du må nyde tiden med hende. Det er en vigtig og dejlig komponent i at være forelsket, tror jeg.

Samtidig tænker jeg, at den ramme (højskolen), hvor I mødtes, er en lidt kunstig osteklokke, som man netop kun bor i for en tid. Og med mindre I er på nippet til at blive gift og flytte sammen, er det måske også fint, at I prøver en kærestetid under lidt mere almindelige forhold. Altså det at være fra hinanden nogle dage, have forskellige arbejds-/studie-hverdag osv.

Tydelig kommunikation

Mit første spørgsmål er, hvad det er, der mere konkret bekymrer dig? Er det fx om I kan finde tid til at være sammen, så meget som du ønsker? At din kæreste bliver så optaget af andre og andet, at hun ikke prioriterer dig? Jeg vil opfordre dig til at være så konkret som muligt. Det kan også gøre bekymringen lettere at håndtere end en abstrakt frygt.

Mit næste spørgsmål er, om din kæreste ved, hvilke tanker du rumler med? Hvis ikke, synes jeg helt klart, du skal dele det med hende. Fortæl hende, hvor meget hun betyder for dig, at du drømmer om en fremtid med hende (hvis det er sandt altså!), og hvad det betyder for dig, at hun prioriterer tid med dig.

Dernæst tror jeg det vil være godt, at du spørger hende, hvilke tanker hun har gjort sig om at bo i storbyen og være kæreste med dig. Hvor tit vil hun gerne ses? På hvilke præmisser? Hvad vil hun gerne, at I laver sammen? Hvor meget/hvor tit har I en forventning om at være i kontakt på skriv/telefon/skærm?

Jeg har fundet et svar til et par, som står i en noget anden situation. Jeg sender dig linket, fordi du måske kan finde inspiration i den del af svaret, der handler om, hvor vigtig tydelig kommunikation er i et forhold: Elsker hun mig, når hun har besluttet at rejse lang tid til udlandet?

Veninden fylder (for) meget

Igen tænker jeg: Ved din kæreste, at du ind i mellem oplever hende som fraværende, når hun har været sammen med veninden? Ved du selv, hvad det gør ved dig? Bliver du bange, trist eller irriteret? Og ved du selv hvorfor?

Har det at gøre med relationen til din kæreste, eller har du en forhistorie, der også spiller ind? (fx at blive holdt udenfor i en vennegruppe eller erfaring med at det, der bliver fortiet, er “sprængfarligt” fx i familien.) Hvis du overvejer din egen reaktion, kan du bedre dele den med din kæreste på en frugtbar måde.

Har du spurgt, hvordan hun har det med sin veninde? Måske nyder hun bare venindetiden, som er noget andet end det, hun deler med dig. Måske bruger hun flere timer, end hun egentlig selv synes er rart med at lægge øre til veninden, fordi hun synes, hun “bør”. Måske har hun lidt ondt af veninden, der for tiden har det svært. Der kan i hvert fald være mange grunde, og det vil sikkert være rart for din kæreste at kunne fortælle dig om det.

Jeg tænker, det er helt naturligt, at hun og veninden har en fortrolighed, du ikke er en del af. At din kæreste ikke refererer, hvad de to har talt om. Veninder og venner er vigtige for jer begge. Et kæresteforhold er unikt. Og med tiden skulle I to også gerne blive hinandens nærmeste fortrolige, hvis I vælger at blive sammen livet ud. Det udelukker ikke, at både du og din kæreste kan være fortrolige med andre, nære venner.

Mere inspiration

Som en investering i jeres forhold og som inspiration til tydelig og livgivende kommunikation vil jeg foreslå, at I læser denne artikel sammen og over de næste uger sætter tid af til at svare på 1-2 af spørgsmålene, når I er sammen: Hvordan lærer du din kæreste at kende?

Savner I mere inspiration, kan I overveje at give hinanden kendskabsspillet fra Center for Familieudvikling som gave. (Og bruge det!)

Har jeg ramt helt forbi i mit svar, er du velkommen til at skrive igen!

Venlig hilsen
Ida Secher Rom