Hvad er den knude, der skiftevis er i mit ene og andet bryst?

Vis spørgsmål

Jeg er knap 16 år gammel, og jeg har haft en brystknude i nogle år, og den skifter lidt imellem hvert bryst i perioder. Den er øm og ikke andet. Den er heller ikke speciel tydelig. Hvad kan det være?

Ved godt, at min krop udvikler sig meget, da jeg er teenager, men det har stået på i nogle år, så bliver lidt nysgerrig på, om det kan være noget andet?

Dreng

SVAR:

Kære dreng

Jeg kan forstå, du har en knude i brystet, som skifter fra det ene til det andet bryst. Du er bekymret for, hvad det kunne dreje sig om.

Helt almindeligt og normalt

Som du selv nævner, ændrer din krop sig enormt meget i disse år. Det skyldes en masse kønshormoner, som bruser rundt i din krop. Disse hormoner påvirker blandt andet brystvævet, og kan få det til at svulme op og blive ømt. Nogle drenge har det meget udtalt, hvor det tydeligt kan ses som små minibryster. Der kan endda komme lidt hvidt flåd fra brystvorten, kaldet heksemælk.

Fremtiden

Alt dette er helt naturligt og ufarligt. Man kan ikke rigtig gøre noget ved det. Til gengæld går det over i løbet af puberteten eller senest, når den slutter, og du kommer ikke til at mærke noget til det i dit voksenliv.

Jeg håber, det var svar på de spørgsmål, du har. Ellers kan du læse mere om puberteten i vores artikel Fra dreng til mand.

Hvis det heller ikke giver svar på dine spørgsmål, så er du velkommen til at skrive igen!

Mvh Jonas Mejlgaard