14-årig dreng: Er det normalt med en hård plet ved brystvorten?

Vis spørgsmål

Jeg har en hård plet i mit venstre bryst ved min brystvorte. Er det normalt?

Dreng, 14 år

SVAR:

Hej med dig

Det lyder, som om det er en lille kirtel i dit bryst, der er blevet lidt hård.

Pigers bryster udvikles i løbet af teenageårene, og det kan kirtelvævet i drenges bryster også gøre, men det foregår selvfølgelig ikke i samme omfang.

Hvis det er meget begrænset, og det går væk igen, betyder det nok ikke noget. Ellers må du sige det til dine forældre.

Du kan læse mere om din krops udvikling i puberteten i vores tema Pubertet – mest for drenge. Her finder du også svar til en anden, der undrer sig: 17-årig dreng – er hævede brystvorter stadig normalt?

Venlig hilsen
Roland Knudsen