Hun tænder mig ikke – skal vi alligevel blive kærester?
Hej
Jeg er 24 år og har flirtet længe med en god veninde. Hun er uden tvivl sød, og jeg kan lide at tilbringe tid sammen med hende. Jeg kan rigtig godt lide hende, og det ender med, at vi kysser en aften.
Men efter den aften har det ikke været det samme; jeg kan mærke, at jeg ikke har lyst til at kysse hende. Selvom hun er sød, kan jeg bare ikke få den seksuelle lyst til hende, som jeg ønsker. Kan man gå ind i et forhold på det?
Mand, 24 år

SVAR:
Hej
Tak for dit brev. Du lyder til at have brug for at få en afklaring vedrørende det at være eller blive kæreste med en god ven. Du lyder usikker. Jeg vil gerne give dig nogle tanker, som jeg har fået efter at have læst dit brev.
Fakta
Du beskriver, at du flirter med en god veninde. Du holder af at tilbringe tid sammen med hende. Hun er uden tvivl sød. Med disse udtalelser lyder det til, at hun kunne være en god kæreste for dig. Her er ingen usikkerheder. Det lyder til, at sådan er det rent faktuelt.
Usikkerhed
Alligevel lægger jeg mærke til, at du har en usikker side. Jeg er nysgerrig på at finde ud af, hvad denne usikkerhed skyldes. Den lyder til at være kommet, efter at du har kysset hende. Prøv at overveje følgende:
• Er det en udfordring at tænke på at binde dig til en kæreste?
• Er det en udfordring at knytte dig til en kæreste?
• Har du tidligere haft en kæreste, som på et tidspunkt sagde fra, så at du har en angst eller bekymring for, at denne kæreste måske handler på samme vis?
• Er dine forældre skilt, så du har en erfaring af, at det er svært at have tillid til, at et andet menneske er til at stole på?
Med disse spørgsmål vil jeg gerne sætte dig i gang med at spørge den usikre side: Hvad er det, der gør, at den ikke er tryg? Du kan prøve at stille din usikre side flere spørgsmål, så du kan blive klogere på dig selv og dermed komme til at forstå dig selv bedre.
At bygge på følelser
At begynde et kæresteforhold kan have meget forskellige udgangspunkter. Nogle bliver forelsket ved første øjekast. Andre oplever, at venskab og kærlighed vokser frem ved at tilbringe tid sammen. Forskere har beskrevet virkelig mange måder at blive kærester på.
At bygge et kæresteforhold på kun følelser er nærmest umuligt. Følelser kan komme og gå. Men at ville hinanden – også på de dage, hvor følelserne ikke er stærke – det giver mulighed for soliditet og trofasthed.
Efter hvad du beskriver, er der dog et eller andet, der udfordrer dig. Du skriver, at du hun ikke har lyst til at kysse hende. Og at du ikke har følelser for hende. Jeg vil opmuntre dig til at finde ud af, hvad der gør det.
• Kommer hun for tæt på?
• Lukker du af?
• Eller skal det i virkeligheden ikke være hende?
Måske kan du få nogle input ved at læse vores artikler
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Den eneste ene
Jeg håber, at jeg med mit brev har skubbet dig i gang med at overveje, hvad det er, der udfordrer dig. At stoppe op og overveje er en meget klog ting. Jeg ønsker dig det bedste.
Mange hilsner
Hanne Esmarch