Fortryder jeg sagde det gik for hurtigt - hvad gør jeg nu?
Hej. Hjælp.. Inden sommerferien kyssede jeg med en rigtig sød fyr, og da det var første gang, jeg havde haft noget med en fyr, fortalte jeg ham, at jeg havde fortrudt, at det var gået så hurtigt mellem mig og ham, da jeg næsten ikke kender ham. Efterfølgende var han meget forstående, men to dage efter, var det som om, at det var forbi, vi stoppede med at skrive.
Nu er vi startet i skole igen og ser derfor hinanden hver dag. Vi er begge generte, og snakker derfor ikke rigtig med hinanden. Men efter at jeg er startet i skole igen, har jeg fundet ud af, hvor meget jeg kan lide ham, og fortryder lidt det, jeg skrev til ham, om at det var gået for hurtigt :-(
Er lidt i tvivl ,om han stadig gider mig, håber virkelig ikke jeg har ødelagt det, hvilket jeg lidt føler, jeg har gjort.
Hvad skal jeg gøre, skal jeg skrive til ham?
Hvad skal jeg så skrive?
Eller skal jeg vente og se, hvad der sker?
Pige , 18 år

SVAR:
Kære pige på 18
Det er altid rigtig spændende at møde en sød fyr og begynde at lære ham at kende. Med med det kommer der også mange følelser i spil, når du finder ham attraktiv. Både sexuelle følelser, men også en sårbarhed.
Fint at du mærker dine grænser og sætter ord på
Du skriver, at du har kysset med en dreng, men synes det var gået for hurtigt mellem jer. Det er fantastisk, at du kunne sætte ord på det overfor dig selv og overfor ham. Det er vigtig, at du overvejer og kender dine egen grænser, og så får dem kommunikeret videre. Dejligt at han virkede forstående, men jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er frustrerende nu, at han ikke skriver med dig mere og dermed ikke viser hans forståelse for dine følelser og grænser.
Du har ikke ødelagt noget
Du spørger også om, hvad du skal gøre. For det første, i det at du har fortalt, hvordan du havde det, med at det var gået for hurtig, har du ikke ødelagt noget.
Det er så vigtig at du kommunikere dine følelser, også selvom det er svært.
Åbenhed og ærlighed er vigtig
Man kan ikke begynde eller bevare et forhold uden ærlighed og kommunikation, så i det, du har fortalt ham, har du lagt et godt fundament for et forhold. Der er ikke nogen grund til at fortryde. Men så kan det godt være, at han ikke lige ved, hvad han skal gøre, eller hvordan han har det. Og det må han finde ud af at få kommunikeret til dig.
Fortæl, hvordan du har det og hvad du gerne vil
Når du skriver, at du har fundet ud af, hvor meget du kan lide ham, så lyder det til, at du gerne vil have kontakt med ham og lære ham bedre at kende. Derfor synes jeg, at du kunne fortælle ham, at du godt kan lide ham og håber, at I kunne begynde at lære hinanden at kende bedre, og opbygge et venskab. Det kan godt være, at han blev lidt bange for, at du ikke kunne lide ham mere, efter du fortalte, hvordan du havde det. Han har måske bare brug for at vide, at du stadigvæk vil ham. Men det kan også være, at han havde nogle andre tanker og ønsker til forholdet, end du har, og derfor skal du også være forbedredt på, at han måske ikke har lyst til at begynde på noget. Det bedste, du kan gøre, er at fortælle ham, hvordan du har det. Hold fast i dine følelser og grænser og hør, hvad han har at sige. Hvis du føler dig lidt for genert til at fange ham efter timen og snakke med ham der, så kunne du skrive til ham, at du gerne vil snakke med ham,og muligvis aftale en tid, hvor I kunne snakke face to face.
Håber I kan få en god snak.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen