Holdt to ugers pause med p-piller – kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 16 år, som snart bliver 17. Jeg har siden september været på p-piller, og det er jeg stadig. Jeg har haft en fast partner siden da. Jeg har kun i starten haft nogle problemer med p-pillerne, hvor jeg havde lidt morgenkvalme, indtil det faktisk bare forsvandt.

For en måneds tid siden havde vi samleje, hvor jeg var på min syv-dages pause på p-pillerne, og hvor jeg dagen efter fik min menstruation. Han kom ikke i mig. Menstruationen var helt normal, som den plejer at være. Efter min syv dages-pause plejer jeg at starte på p-pillerne igen i 21 dage, men det glemte jeg helt og startede ugen efter.

Mit spørgsmål er, om det er muligt, at jeg kan blive gravid på den måde, fordi p-pillerne beskytter jo også en, selvom man er på pausen i den uge, hvor man burde have sin menstruation. Eller kan det bare være, at jeg har kvalme, fordi jeg ikke fik taget mine p-piller og ligesom er startet “forfra”?

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.

Sikkert ikke gravid

Jeg vil gerne begynde med at skrive til dig, at jeg ikke tror, du er blevet gravid. Du skriver, at han ikke kom i dig, og at du fik menstruation lige efter, så sandsynligheden er meget lille. Du glemte at tage p-pillerne efter pausen, så der kan du være blevet gravid, hvis I havde sex og ikke beskyttede jer med fx et kondom.

Jeg vil anbefale dig at læse artiklen Rod med p-pillerne.

Mange andre også har spurgt om netop p-piller. Prøv at læse dette svar: Rod i P-pillerne – er jeg nu sikker i den nye cyklus?

Kvalme kan skyldes flere ting

Du skriver, at du har kvalme, og det kan som du skriver skyldes, at du på en måde er startet forfra med p-pillerne. Du kan også få kvalme, fordi du bekymrer dig.

Hvis du fortsat er bange for at være blevet gravid, når du modtager mit svar, vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest – så kan du blive helt afklaret.

En udfordring fra mig til dig

Inden jeg helt afslutter mit svar, vil jeg gerne udfordre dig lidt – håber det er okay, ellers kan du bare stoppe med at læse nu.

Det er en stor ting for mange piger at starte på p-piller og have sex. En ting er, at man deler sin krop med et andet menneske og oplever, hvor dejligt sex og elskov kan være. Noget andet er, at der altid – uanset hvor godt man beskytter sig – vil være en mulighed for at blive gravid, når man har samleje. Jeg vil derfor opfordre dig til at læse artiklerne Værd at vente på og 10 gode grunde til at vente med sex, som handler om, at sex har de allerbedste betingelser, hvis det foregår i et forhold, hvor to mennesker har forpligtet sig på hinanden og dermed også er parat til at tage imod et barn, hvis en dejlig nat resulterer i en graviditet. Måske kan du bruge de to artikler som input til nogle overvejelser, om det at dele sex med din partner giver dig mere, end det koster.

Det endte med at blive et lidt langt svar. Håber at svaret hjælper dig, ellers er du velkommen til at skrive tilbage til mig.

Kærlig hilsen
Else