Hvad var det, der kom ud af min skede efter samleje?

Vis spørgsmål

Hej, jeg havde sex med min kæreste, og efter fandt vi en lille, øøøhh kødting? Altså en lille klump kød (ikke blodklump).

Jeg er på p-piller og glemte at tage en for omkring fem dage siden og skyndte mig så at tage den dagen efter, men har blødt ligeså meget, som når jeg normalt har menstruation. Men efter den der klump kom ud, er der kommet en eneste bloddråbe. Det gør ikke ondt på nogen måder, og det føles helt normalt, men er stadig lidt bekymret.

R, 15 år

SVAR:

Kære R

Dejligt, du skriver til brevkassen med dine bekymringer. Det er altid godt at få delt tanker og bekymringer og få hjælp til at afgøre, om du har grund til bekymring.

Jeg læser to temaer i dit spørgsmål:

  1. Du undrer dig over den “kødklump”, der kom ud af din skede, efter du havde samleje med din kæreste, og at du ikke har blødt siden den episode.
  2. Du har glemt at tage en p-pille, men tog den dagen efter, da du kom i tanke om fejlen.

Klumpen fra skeden

Jeg tænker, det mest sandsynlige er, at det, der kom ud af din skede, var en rest af noget blod, der har samlet sig i din skede under samlejet. Du skriver, at du ikke mener, det var en blodklump. Men når blod samler sig og størkner i skeden, vil det komme ud og ligne et lille stykke kød. Det vil se mørkerødt eller brunt ud og minde lidt om lever.

Det er ikke farligt, og du skal ikke være bekymret over det. Jeg tænker ikke, der er nogen sammenhæng med blodklumpen, og at du ikke har blødt mere siden. Det sker ofte, at samleje giver en lille blødning enten i skeden eller fra livmodermunden. Det kalder man for en kontaktblødning. Hvis du oplever kontaktblødning ofte, når du har samleje, kan det være en god ide at tale med din læge om det, fordi det i værste tilfælde og yderst sjældent for en ung pige som dig kan være tegn på forandringer ved livmoderhalsen.

Glemt p-pille

Du skriver ikke, om det var før, du havde sex med din kæreste, at du glemte at tage p-pillen. Det er sådan, at hvis man tager sin p-pille mere end 12 timer for sent, så er man ikke beskyttet mod graviditet i en uge derefter og skal derfor bruge kondom ved samleje. Hvis der var gået mere end 12 timer, fra du skulle have tage pillen, og I ikke brugte kondom, da I var sammen, vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest for at vide, om du er blevet gravid.

Du kan læse mere om det i vores artikel Rod med p-pillerne.

Jeg kan ikke helt gennemskue, om du har forventet at skulle have en blødning i forbindelse med p-pillepausen, som så ikke er kommet, siden klumpen kom ud, men uanset synes jeg, du skal sørge for at få udelukket en graviditet. Det er heldigvis nemt at skaffe en test i et supermarked eller på apoteket, og når du følger anvisningen i pakken, er det også nemt at bruge testen.

Jeg håber, mit svar hjælper dig. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Louise