Hvordan kommer jeg af med min skedesvamp?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har i en længere periode haft underlivsgener; mest i form af ømme skamlæber og rifter omkring mine skamlæber og svie. Jeg tog til min læge, og der blev fundet lidt svamp indvendig i skeden men intet udvendigt og ingen kønssygdom.

Jeg fik Brentan som vaginalkapsler i tre dage og smurte med zinksalve på mine rifter. Og efter en uge var det væk.

Så havde jeg samleje (ubeskyttet) med min kæreste, og efter to dage efter begyndte det igen med svie og ømhed fra underlivet og udflåd, som var hvid/lysegul og ikke som hytteost men stadig lidt svamplignende. Jeg købte Canesten kombipakke og Vivag vaginal mælkesyrekapsler. Startede med Canesten og efter tre dage startede jeg med de Vivag kapsler. Og mine symptomer forsvandt.

Men nu er der igen gået 1-2 uger og har igen kløe, ømhed og svie omkring skedeåbningen og skamlæberne. Jeg vasker mig dagligt kun med vand!

Ekstra viden om mig er, at jeg har PCOS og får Metformin og er på diæt og har igen en udeblevet mens. Cyklus dag 40, hvilket er unormalt for mig; trods min pcos har jeg maks cyklus på 35-36 dage!! Har taget en negativ graviditetstest! Men jeg er ved at blive skør ... Pga. ubehag forneden ønsker jeg ofte ikke samleje med min kæreste og ved snart ikke, hvad jeg skal gøre!! Kan man godt få skedesvamp gentagne gange inden for en måneds tid??

J, 20 år

SVAR:

Kære J

Jeg er ked af at høre, at du døjer sådan med underlivsgener og skedesvamp; det kan virkelig være belastende at gå rundt med og påvirker både hverdagen og sexlivet, som du beskriver. Så først og fremmest synes jeg, det er godt, du tager symptomerne seriøst og også allerede har været til læge. Jeg kan læse, at du allerede har gjort mange gode ting for at lindre og forebygge generne. Alligevel håber jeg, du også kan få lidt ud af mit svar.

Gentagen skedesvamp

Ja, man kan godt få gentagen skedesvamp – desværre! Nogle kvinder kæmper meget med det, hvilket der kan være flere årsager til.

Nogle gange er det nogle bestemte hårdføre svampetyper, der er på spil, og derfor kan det være nødvendigt at gå til din egen læge igen, hvis du ikke kan blive fri for svampen med den behandling, du kan købe på apoteket. Lægen kan teste, hvilken type svamp der er tale om og målrette behandlingen efter det.

Forskellige andre forhold kan gøre, at man har tendens til at få svamp forneden. F.eks. hvis man tager antibiotika eller binyrebarkhormon. Hos personer med ureguleret diabetes (sukkersyge) er der også øget tendens til skedesvamp. Det skyldes for højt blodsukker, som gør, at svampen vokser godt.

Jeg kan ikke se, om du får Metformin, fordi du har diabetes eller som led i behandlingen af din PCOS, men personer med PCOS har øget risiko for at udvikle diabetes. Derfor kunne det måske være værd at forsøge at skære ned på sukkeret i en periode – det vil gavne både din PCOS og vægt og måske også tendensen til svamp?

Det kan jeg selvfølgelig ikke garantere, for der også er mange tilfælde, hvor kvinder døjer med gentagen skedesvamp, uden man finder nogen grund. Så det er ikke sikkert, at de ting jeg har nævnt her er årsag til dine symptomer. Men du kan jo overveje det.

Du kan også læse mere om svamp i vores artikel om svamp.

God underlivshygiejne

Du skriver, at der kun blev fundet lidt svamp indvendigt, da du var ved lægen. Derfor synes jeg ikke, det står helt klart, om dine gener skyldes svampen, eller det kan være noget andet. Det kvindelige underliv er på mange måder udsat for infektioner og gener pga. anatomien. Et indelukket fugtigt miljø giver gode vækstbetingelser for bakterier og svamp, og samtidig er der ikke langt til endetarmen, som er fyldt med bakterier. Derfor får du nogle gode råd til generelt at have god underlivshygiejne, der kan forebygge gener:

  • Vask kun med vand eller en intimsæbe til området, og vask højst en gang om dagen.
  • Skift trusser ofte for at holde et tørt og rent miljø. Bomuld menes at være bedre for underlivet end syntetiske stoffer. Det er vigtigt at vaske trusserne på 60 grader.
  • Tør dig altid forfra og bagud ved toiletbesøg for at undgå at få tarmbakterier i skede og urinrør.
  • Brug kun tamponer, bind og trusseindlæg, når du har menstruation.
  • Sov evt. uden trusser nogle gange for at give underlivet lidt luft.

Samleje og underlivsgener

Det er klart, at man kan miste lysten til at have sex, når man har svie og smerter i underlivet. Sex kan også være med til at forværre og fremkalde nogle af symptomerne. Svie og rifter kan f.eks. godt fremkomme på baggrund af tørre slimhinder. Derfor vil jeg gerne give dig et par gode råd omkring sex og underlivsgener:

Kvinder er skabt anderledes end mænd, når det handler om at blive klar til sex. En mands penis kan rejse sig på meget kort tid, når han bliver tændt, og så er han sådan set klar til samleje. For kvinder er det anderledes. Når kvinder bliver tændt, produceres der sekret i skeden, som er med til at smøre skeden, så den er klar til samleje. For mange kvinder kræver det derfor længere tid at blive klar til sex, og det kræver ofte, at hun er meget tryg i situationen, før kroppen også slapper af og gør sig klar. Har man sex, før kroppen er blevet klar, kan det både være en ubehagelig oplevelse – særligt for kvinden – men det kan også irritere skedeslimhinden og derved være med til at fremprovokere underlivsgener.

Derfor vil jeg opfordre jer til at tage jer god tid, når I har sex,  hvis I ikke allerede gør det. Sørg for at være trygge i situationen og mærk efter, hvornår din krop er klar og skeden fugtig nok. Italesæt det overfor din kæreste og vær ærlige overfor hinanden, når det handler om sex – det vil styrke jeres parforhold.

Det er selvfølgelig også en mulighed at bruge glidecreme for at undgå irritation af slimhinderne. Det kan være en god løsning – men husk også at lytte til din krop og følelser. Hvis du ikke kan blive våd forneden, er det måske, fordi du ikke er klar til sex lige nu – og det er ok!

Sidst vil jeg bare lige nævne, at der jo også er mange andre gode måder at være kærlige og intime på end at have penetrations-sex (penis i skede). Måske I skulle udforske og opdage nye måder at være intime på i perioder, hvor din skede har brug for ro pga. gener, kløe og svie. Du/I kan læse mere om det i bogen Bedre sex – og mere af det.

PCOS og udeblevet menstruation

Det er meget almindeligt, at menstruationen er uregelmæssig eller ligefrem udebliver ved PCOS (polycystisk ovarie syndrom). Det kan selvfølgelig være rigtig frustrerende, og derfor er der også rigtig mange, som behandles med p-piller, fordi det både giver en regelmæssig menstruation og har andre gavnlige effekter på sygdommen.

Du skriver, at du har ubeskyttet sex med din kæreste. Er det, fordi du ønsker at blive gravid? Hvis ikke, vil jeg kraftigt anbefale jer at bruge prævention, og i dit tilfælde er p-piller sandsynligvis et rigtig godt valg. Hvis du ønsker at blive gravid, er det selvfølgelig en helt anden sag. I begge tilfælde er det en rigtig god ide at snakke med din læge om det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er også meget velkommen til at skrive igen, hvis du vil have noget uddybet, eller jeg har misforstået noget i din situation. Jeg vil gerne understrege, at jeg synes, du skal gå til lægen igen, hvis dine underlivsgener fortsætter.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du snart må blive helt fri for dine gener.

Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen