Han oplever kondomet forhindrer nydelsen - kan jeg gøre noget?

Vis spørgsmål

Hej :)

Min kæreste og jeg er begyndt at have sex, men der et lille problem. Min kæreste vil helst undgå at bruge kondom, da han siger, at det forhindre ham i at få den følelse, sex giver. Jeg tror ikke, at han siger det for at slippe for det, da han bruger kondom for min skyld, men jeg har det dårligt med, at han ikke får nogen nydelse ud af det. Han siger, at han først begynder at mærke noget, når han er tæt på at få en orgasme...

Hvordan kan kondomet forhindre nydelsen, og er der noget, man kan gøre, for at han kan få den nydelse under hele samlejet, mens han bruger kondom?

Mvh fra mig :)

SVAR:

Hej anonyme

Tak for dit spørgsmål.

Kondomer og nydelse

Det er et kendt fænomen, at manden mærker mindre under et samleje ved brug af kondom og ikke noget, der er unikt for dig og jeres forhold. Med andre ord har det ingenting med dig at gøre. Det kondomet gør, ud over at beskytte mod at sæd trænger op i kvinden og kønssygdomme, er, at den latex hinde, som kondomet oftest er lavet af, gør at følsomheden på mandens penis mindskes. Det betyder, at han kan mærke kvinden mindre, end hvis han har samleje uden kondom. For kvinden gør det ingen forskel. Du kan også sige, at det er en af de små ulemper, der er ved brug af kondom, samtidigt med at der er rigtig mange fordele ved at bruge det. Mange mennesker – især mænd - beklager sig over at skulle bruge kondom, fordi det kan opleves besværligt at skulle afbryde den ”gode stemning” og begynde at tage et kondom på, for som din kæreste oplever; nydelsen reduceres (det er vi mænd ikke så gode til at acceptere). Nogle oplever også, at det kan være svært at bevare rejsningen, mens kondomet tages på eller at bevare den, når kondomet er taget på. Derfor bliver det hele lidt mere besværligt i mandens univers med et kondom, og derfor kan et samleje opleves bedst uden.

Hvad gøres der i dag?

Der forskes meget i at lave kondomer tyndere og samtidigt ikke gå på kompromis med kvaliteten (læs holdbarhed), og der er rigtig mange projekter med forsøg med nye materialer. Alt sammen for at gøre det mere attraktivt at beskytte sig og samtidig opleve mest mulig nydelse under samlejet. Jeg ved, at man kan købe kondomer, som er forskellig i tykkelse, så jeg vil derfor anbefale, at I undersøger, om det ikke i første omgang er muligt at finde nogle kondomer, der er tyndere, end dem I anvender nu. Det kan godt være, at I skal bruge lidt tid sammen på nettet for finde disse, men det er i hvert fald en mulighed. Jeg vil anbefale, at I til at begynde med køber nogle tyndere kondomer, da jeg ikke er sikker på, at disse er at finde i dagligvarebutikker. Så ja, første skridt på vejen er at finde nogle tyndere kondomer, som kan give en større følelse/nydelse.

Samleje og nydelse

Så vil jeg anbefale, at I bruger glidecreme sammen med brug af kondom. Glidecreme er med til at holde skeden fugtig og gøre samlejet lettere og fremme nydelsen. Når en mand tager et kondom på, så hindrer kondomet, at det sekret, der kommer inden hans udløsning, også kaldet præsperm, giver en hjælpende effekt, til at gøre kvindens skede mere fugtigt. Det er heller ikke altid, at der er nok sekret fra kvinden, som hjælper til med at få mandens penis til at glide let, og ved samtidig brug af kondom begrænses det ”skønne” samleje yderligere. Når det sker, begrænses nydelsen ikke bare for manden men også for kvinden. Derfor kan glidecreme være en hjælp, så nydelsen bliver større. Brug vand-eller silikonebaseret glidecreme – ikke andet.

Til slut vil jeg anbefale, at du læser dette spørgsmål fra vores hjemmeside som også kan give dig lidt indsigt i et lignende spørgsmål: Hvorfor kan jeg ikke komme under sex med kondom?

De bedste ønsker for fremtiden til dig og din kæreste.

Kærlig hilsen Ulrik Buch