For meget forhud – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva

Jeg har i et par år været ret fortvivlet! Jeg har nemlig en del forhud og så alligevel ikke ... For når min penis er slap, er der intet problem, men lige så snart den bliver stiv, bliver det irriterende for mig. For forhuden har slet ikke trukket sig tilbage, og hvis jeg selv trækker tilbage, kører det bare tilbage op. Mit penishoved er altså slet ikke blottet/synligt; det er helt dækket af forhuden, når min penis er stiv.

Det er et irritationsmoment, da jeg ikke føler, jeg kan nyde sex med min kæreste ordentligt, men at det kan blive dejligere. Desuden har jeg svært ved at have et kondom på, da forhuden jo kører frem og tilbage ved sex – jeg har prøvet kondomer, der sad lidt strammere, men heller ikke det hjælper!

Hvad kan jeg gøre ved det?! Kan en penisring hjælpe med at holde forhuden tilbage under sex?

På forhånd tusind tak for jeres svar!

Hilsen V, 17 år

SVAR:

Hej V

Jeg kan forstå på dig, at du er frustreret over din forhud, da det har betydning for dit sexliv – både mht. til nydelse og mht. prævention. Du skriver her for at finde en løsning. Jeg har opdelt mit svar i to dele: forståelse og løsningsforslag

Forståelse

Jeg tror måske, du har ret, når du siger, at sex kan blive “dejligere” for dig. Glansen, som forhuden dækker, er det mest følsomme på penissen. Hvis forhuden dækker den under samleje, giver det god mening, at følsomheden nedsættes. Desuden kan jeg forestille mig, det er irriterende, at forhuden bevæger sig frem og tilbage under samlejet.

Ikke desto mindre er din situation ret almindelig, og en del drenge har forhud, som ikke automatisk trækker sig tilbage ved erektion. Mange lever helt naturligt med det, og det er som sådan bare en anden normal måde at se ud på.

Løsningforslag

Der er altså flere måder at gribe din situation an på:
1) Du kan se tiden an. Som 17-årig er din penis ikke fuldt udvokset. Det kan være, at situationen ændrer sig med årene. De fleste drenge er først fuldt udvokset som 22-årige. Hvis det ikke ændrer sig, kan du affinde dig med, at sådan er du altså indrettet. Det er helt almindeligt at have forhud, som dækker glansen under erektion. Din følelse er ikke nødvendigvis værre/bedre end andres og er det normale for mange mænd, som ikke kender til andet og har gode sexliv.

Mht. kondomet, så findes der mange forskellige mærker, størrelser og former. Nogle gange kan det også være godt at få kæresten til at hjælpe med påsætningen af kondomet. Du kan måske også få noget ud af at læse svaret Problemer med kondom – har jeg for meget forhud?

2) Selvom du beskriver din situation godt, er det svært for mig at forstå, om du har en mild grad af forhudsforsnævring. Du nævner ikke noget om smerter eller stramhed. Hvis det alligevel er tilfældet, kan du læse det her svar, som beskriver, hvad man kan gøre ved det: Forhud for stram – kan jeg træne det væk?

3) Du kan gå til lægen og få ham til at kigge på det. Hvis din forhuds-situation er/bliver for problematisk for dig, vil lægen sandsynligvis henvise dig til en afdeling, hvor de med en lille operation kan fjerne en del af eller hele forhuden. Jeg er dog ikke sikker på andet end, at de vil vente og se, om det ikke af sig selv ændrer sig med tiden.

Angående penisringen, som du spørger om, så vil den ingen effekt have på din situation.

Jeg håber, det er svar på dine spørgsmål. Hvis ikke, så skal du være hjerteligt velkommen til at spørge igen. Det gælder også, hvis der er dukket andre spørgsmål op.

Mvh Jonas