Hvorfor bliver min penis ikke våd ved samleje?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg har for nylig fundet en kæreste, og det går egentlig meget godt. Men er stødt ind i et problem, når vi prøver at have sex. Det er ikke altid, det fungerer; det er lidt, som om min penis ikke bliver våd naturligt, så derfor er det lidt smertefuldt og svært at komme igang med at udøve dette. Det har lykkedes et par gange, men det skulle helst fungere hver gang.

Overvejer, om man skal prøve glidecreme, men det kan også være, der er noget galt med mig.

Venlig hilsen en meget forelsket mand, 21 år

SVAR:

Kære meget forelskede mand

Først vil jeg takke dig for, at du stiller dit spørgsmål. Du er nemlig med sikkerhed ikke den eneste, der har de overvejelser. Ud fra dit meget korte spørgsmål vil jeg forsøge at svare på bedste vis.

Ikke noget galt med dig

Det hurtige svar er: Det lyder bestemt ikke til, at der er noget i vejen med dig. Vi er skabt forskellige, og nogle får meget præsperm, mens andre intet får. Du foreslår selv glidecreme, hvilket kan være en god løsning, hvis der er brug for mere fugt, når I har samleje.

Du kan måske få noget ud af at læse vores leksikonopslag om præsperm.

Jeres forventninger til sex

Når det er sagt, har jeg lyst til at dele nogle overvejelser med dig:

  • Du skriver, I er blevet kærester for nylig – hvor lang tid er det mon?
  • Du skriver, at sex helst skal fungere hver gang. Hvem siger det?
  • Har I talt om hinandens forventninger til jeres seksuelle forhold?
  • Når en kvinde bliver ophidset, bliver hun fugtig i skeden for at undgå ubehag. Hvordan oplever din kæreste jeres samleje?

Sex og følelser

Jeg er glad for, du underskriver dig som meget forelsket, hvilket jeg tolker som, at du holder meget af din kæreste. Det med samleje er nemlig ikke kun en fysisk ting. Ved seksuel kontakt – og ikke mindst ved samleje – blotter vi alt for hinanden. Der er utroligt mange følelser i spil, og det er derfor uhyre vigtigt, I får afstemt jeres forventninger til hinanden. At I har respekt for hinandens grænser – også selvom de er forskellige.

Måske finder I ud af, at I hellere vil lære hinanden bedre at kende og derved blive mere trygge ved hinanden, inden I fortsætter ad den seksuelle vej. I hvert fald er det min opfordring til dig, at du tager en god snak med din kæreste om, hvordan hun har det, og hvordan hun oplever jeres seksuelle samliv. Spørg hende, hvor hendes grænse er, og hvad hun ønsker sig allermest fra dig.

I kan også vælge at læse noget sammen, som kan danne udgangspunkt for samtalen. Jeg vil anbefale vores artikler:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Sex og følelser

Hvis mine overvejelser har givet anledning til flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os igen.

De bedste hilsner
Helle