Får ikke fuld erektion - hvad kan årsagen være?
Hej. Jeg har et problem, som bekymrer mig. Problemet er, at jeg de sidste 14 dage har oplevet ikke at kunne få fuld erektion. Penis bliver kun halv stiv - eller lidt mere.
Jeg er lige kommet i et nyt forhold for ca. 1 måned siden, og i starten (de første 14 dage) var der ingen problemer med at få fuld erektion. Jeg tænkte først, at det kunne skyldes lidt psykisk - altså lidt "præstations angst" nu det stadig er så nyt. Men jeg kan heller ikke få fuld erektion, når jeg er selv og onanerer - har prøvet med pornofilm osv. men kan fortsat ikke få fuld rejsning. Det bliver dog stiv nok til (nogen gange), at vi kan gennemføre et samleje, men det er langt fra optimalt og kan mærke at den bøjer lidt ved indførslen i skeden. Har oplevet dette før, men kun i et par dage, og så var det fint igen.
Hvad kan årsagen til dette være?
Til info, kan det oplyses, at jeg er ryger og drikker meget lidt vand - kan det påvirke?
Mvh. mig på 3o

SVAR:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Rejsningsproblemer - eller erektil dysfunktion - kan have mange årsager. Både psykiske og mere fysiske årsager. På baggrund af din beskrivelse er det svært for mig at afgøre, om der er tale om præstationsangst i relation til dit nye forhold eller om der kan findes en mere kropslig forklaring.
Årsager
Følgende faktorer taler for en psykisk forklaring på rejsningsproblemer:
• Pludselig start af problemet
• Kortvarig erektion
• God kvalitet på eller bedre oplevelse af spontan-, selv stimuleret- eller morgenerektion
• For tidlig - eller manglende sædafgang
• Problemer eller forandringer i forholdet til partner
• Vigtige livshændelser eller psykologiske problemer
Følgende faktorer taler for en mere kropslig årsag:
• Gradvis start af problemet
• Mangel på natlige erektioner
• Normal sædudløsning
• Normal sexlyst
• Sygdomme som sukkersyge, forhøjet blodtryk, åreforkalkning
• Brug af medicin
• Rygning, højt alkoholforbrug
Rygning medfører åreforkalkning, hvilket medfører rejsningsproblemer. Men pga. din unge alder tror jeg ikke, at det er årsagen. Men jeg vil naturligvis anbefale rygestop uanset! For rygning øger risikoen for rejsningsproblemer og mange andre sygdomme markant. At du kun drikker lidt vand spiller ingen rolle, da jeg formoder, at du får dækket dit væskebehov på anden vis.
Tal sammen om det
Sammenlagt peger din historie i retning af, at der kan være en betydelig psykisk komponent i dine rejsningsproblemer. Du bør overveje at inddrage din partner i problemet. Du vil formentlig blive mødt med stor forståelse, og det kan være en stor hjælp at få afstemt forventninger til samleje med din partner.
Måske kan du også have glæde af at læse andet her på siden. Her er et par forslag:
Præstations angst - PLEASE hjælp mig!
Vejen til god sex
Hvis rejsningsproblemerne varer ved, vil jeg anbefale dig at kontakte din praktiserende læge. Gennem en samtale og en nærmere undersøgelse vil din egen læge kunne komme med et kvalificeret bud på, hvad der kan være årsag til rejsningsproblemerne.
Mvh Boje