Gider hun mig ikke længere?
Hej, jeg mødte en pige på Tinder for omkring et år siden. Vi mødtes få gange, men hun har været meget ude at rejse, så vi kunne ikke ses ofte. Men for et halvt år siden blev vi kærester.
Det varede dog kun et par måneder, fordi hun igen skulle noget, der gjorde, at hun ikke kunne finde ud af både at være i det og have mig herhjemme på samme tid.
Når vi er sammen fysisk, har vi det super godt, og så elsker hun mig og vil rigtig gerne være sammen, men når vi så har været væk fra hinanden i noget tid, er hun altid ved at stoppe kontakten med mig.
Nu er hun kommet hjem og ved ikke helt, om hun har lyst til at se mig, og det forvirrer mig og gør mig utrolig ked af det, eftersom jeg holder så meget af hende. Jeg ved ikke, om det er fordi, hun lige har brug for et par dage for sig selv uden mig, eller om jeg bare skal indse, at hun ikke gider mig længere?
Håber, I kan hjælpe mig med, hvad jeg skal gøre.
M, 20 år

SVAR:
Kære M
Mange tak for dit spørgsmål. Desværre er vores svar ikke en guide til, hvad du skal gøre. Men vi håber, du kan bruge svaret til at komme videre.
Husk dig selv
Følelser er svære at blive kloge på – både egne og andres. Det er derfor heller ikke muligt for os, ud fra hvad du skriver, at vide, hvad der gemmer sig bag hendes skiftende signaler. Du beskriver dig selv som en, der er villig til at give hende mange muligheder for at være sammen med dig. Men pas på dig selv. Du skal ikke gå og vente på, hvad hun lige føler den ene dag og ikke føler en uge efter.
Vær tydelig
Tydelig på to områder. For det første om, hvad du føler. Sig, hvordan du har det. Hvad du føler og har lyst til. For det andet vil vi opfordre dig til at overveje, hvor meget kontakt I skal have, hvis I ikke er kærester. Vær tydelig om, hvad du synes er OK at skrive. Hvordan og hvornår I kan skrive sammen, uden at du behøver at blive i tvivl om, hvad hun mener. Så kan du, hvis hun skriver en SMS, hvor du er i tvivl om, hvad hun mener, skrive tilbage: “Nu forvirrer du mig – hvad mente du med det, du skrev?”
Når du er tydelig, kan hun måske også nemmere sige, hvad hun vil og føler eller ikke føler. Og så kan du tage en beslutning ud fra det.
Valget
Når du skal vælge, om du vil stoppe kontakten til en (ven eller kæreste), er det altid svært. Du vil opleve savn og blive ked af det. Men det betyder ikke, at du ikke kan gøre det. Bliver du i en relation til hende, hvor du ofte vil opleve, at hun er svær at afkode og hele tiden skifter holdning, så vil du også blive ked af det.
Når du skal vælge, hvad du skal gøre, skal du overveje, om du tror, hun vil ændre sig på det område. Og vil du kunne leve med svaret?
Pas på dig selv
Til slut: Pas på dig selv. Du skal i alt dette huske, at dine egne følelser er vigtige. Og hver gang, hun ændrer holdning, har det betydning for dig. Du skal sætte grænser for, hvor meget du vil lade dig passe ind i, hvornår hun føler noget, har lyst til at ses, sender søde SMS’er eller ikke gør.
Læs mere i et svar til en anden: Hvordan går man fra at være kærester til kun at være venner? og i vores tema Kærestesorg.
Hilsen
Maria og Stefan