Forelsket i min bedste ven, men skal vi vente med at blive kærester?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Tak på forhånd.

Forelsket i min bedste ven! Det er et stort problem, fordi vi begge starter på gym, og jeg ved, vi begge kan lide hinanden, da hans ven har sagt det, men også at jeg kan mærke det på ham.

Vi har kendt hinanden i et år, og jeg elsker ham virkelig meget. Men er bange for af få noget med ham, og vi så starter på gym. Det bliver for svært? Vi bor en time væk fra hinanden i tog. Vi gik på efterskole sammen og har været mega gode venner i et år. Vi har lige være til hyggedruk sammen, og der fandt jeg ud af, hvor stærke følelser jeg har for ham. Har aldrig haft dem på den måde. Engang kunne jeg godt lide ham, men der ville jeg bare ikke have noget med nogen. Så mit problem er, at jeg er bange for, det er dårlig timing, og at jeg ikke skal tage chancen. Men føler så meget for det, for jeg tror, jeg ville fortryde det.

Skal se ham om 5 dage ... overvejer at tage skridtet! Men er så bange og forvirret. Hvad hvis vi sku ha ventet. Men så var det nok for sent. Mine forældre er ikke meget for, at jeg tænker på drenge, når jeg skal på gym! Men jeg vil så gerne have ham her! Her til aften var jeg så ked af det over det. For kan godt se det ikke er det mest praktiske.

Kh E, 16 år

SVAR:

Kære E

Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver og spørger. Det er altid godt at vende tingene med andre, ligesom du allerede har gjort det med dine forældre.

Venskab er godt!

Det er dejligt at høre, at du allerede er så gode venner med ham, du er forelsket i, og at I har været venner igennem lang tid. Det er et godt udgangspunkt, og det er værd at holde fast i. Som du selv siger, er du bange for, hvad der vil ske med jeres venskab, hvis I bliver kærester, og det efter noget tid viser sig, at forholdet alligevel ikke holder. Det kan jeg godt forstå, for det er nærmest umuligt at gå tilbage til venskab, når man først har været kærester.

Når I også allerede nu har fælles venner, kan det også været godt at tænke med, for hvad vil der ske med de venskaber, hvis jeres kæresteforhold ikke holder?

Måske kan du få noget ud af at læse et svar til en anden: Hvad skal jeg gøre med følelserne for min bedsteven?

Vent og se

Jeg synes 100%, at I skal vente og bare nyde jeres gode venskab lige nu. Der sker så meget lige præcis i den alder, I har, og når I så samtidig starter i gymnasiet er alt bare nyt. I møder så mange mennesker og bliver præsenteret for så meget nyt, som I skal forholde jer til, og det betyder, at I selv forandrer jer og modnes meget de næste år. Derfor tror jeg, det er virkelig godt, hvis du kan vende energien lidt indad og sørge for selv at få de bedste muligheder for at suge så meget som muligt til dig. Det kan du ikke gøre, hvis du samtidig skal forholde dig til en ny kæreste.

Jeg vil anbefale dig at læse artiklen Plusser ved at vente med at få en kæreste og flere artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester.

Prioriter dig selv og alt det nye

Et kæresteforhold tager tid og energi, og det kan være godt nok, men den tid og energi skal tages fra noget andet, hvilket ikke er så godt midt i lektier, venskaber, fritidsaktiviteter, fester og alt muligt andet. Jeg synes, du skal give dig selv tid til at komme super godt igang med gym og de mennesker, du lærer at kende der, og så vente med det andet til senere.

Lige nu føles det måske næsten umuligt, men hold fast i dit gode venskab med ham, og hvis det skal være jer, skal det nok blive jer – også selvom der går lidt tid.

Og så synes jeg, du skal læse artiklen Du er meget værd! Den kan måske hjælpe dig til at holde fokus midt i alt det nye.

Rigtig meget held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen
Eva