Kan ikke få en kæreste! - hvad gør jeg?
Hej med jer. Vil lige starte med at sige, det godt kan virke laterligt, at jeg siger det, da jeg kun er en 15 år gammel dreng. Men kan så til mit eget forsvar sige, at jeg har været seriøst forelsket 17 gange.. Alle sammen uden held så jeg har på en måde givet op.
Har dog en, jeg går efter lige nu.. Og har en fornemmelse af, at det er hende, jeg bør være sammen med resten af livet, men - ligesom ved de sidste 17, tror jeg slet slet ikke, hun gider mig på den måde.
Nu skal det også lige siges, at jeg har mistet ALLE mine venner op igenem de sidste år og har aldrig mødt hende her men talt i telefon, skrevet med og cammet i et år.
Jeg har seriøse psykiske problemer og har fået hjælp (som ikke hjalp) som så også sårer hende, når jeg fortæller om det og det forstår jeg.
Det. jeg så ikke forstår, er - hvorfor er der ingen, der gider mig?
Altså jeg har stort set hele mit liv vidst, hvad et seriøst forhold indebærer.. Og har gået efter det siden 2. Klasse sådan set og alle de 17, der har været seriøse forelskelser og selvfølgelig har der sikkert været mange af dem, der ikke har været klar.
Men det, jeg tænker ved de sidste par stykker nu, er, at det er mig, der er noget helt galt med.
Det har så også resulteret i en ret så slem depression med selvmordstanker...
Men det er ikke det, jeg vil tale om her, jeg har bare et problem med det og det betyder meget mere for mig ,end man lige skulle tro - det kan da saktens virke laterligt og forstår jeg også, men det betyder så sindsygt meget for mig.. Eller i det her tilfælle, gør hun.. Ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, da jeg ikke kan finde ud af, hvad jeg skal gøre med mit liv og sådan.
Har som sagt mistet alle venner, hader min famillie (har grunde) undtagen min mor og kun den ene pige er en person, jeg snakker med.. Jeg kunne blive ved med at skrive, håber bare at nogle her vil forstå og prøve at fortælle mig noget om det, for jeg er virkelig forvirret... Tak.
Anonym, 15 år

SVAR:
Hej 15-årige
Tak for din mail.
Jeg har læst dit brev igennem. Jeg har lagt mærke til, at du skriver meget ærligt om, hvordan du har det.
Hvordan taler jeg til mig selv?
Jeg ved ikke, om du før har tænkt på det, men nogen gange taler vi ikke særlig pænt og omsorgsfuldt til os selv. Nogen gange taler vi grimmere, end vi kunne finde på at gøre til en hund.
Du skriver om dig selv, at det kan virke latterligt, det du skriver om. Dertil vil jeg gerne give dig tilbage, at det synes jeg ikke. I stedet for synes jeg, at du giver dig selv omsorg ved at dele de tanker, der forvirrer dig, med nogen. Så jeg vil gerne anerkende dig for at skrive.
Positive ting og tanker
I dit brev skriver du om flere ting, der bøvler: Mistet venner, depression, hjælp uden hjælp, forelskelse uden held, selvmordstanker.
Når noget bøvler, kan det være godt at se, om der er et lille glimt af noget positivt.
Jeg har lagt mærke til 2 ting, som du nævner, der er anderledes og positive:
Det første er din mor.
Det andet er en pige, du snakker med.
Måske vil det være godt for dig at tænke på disse 2 ting, når du gribes af mørke tanker.
Hvad ville din mor mon kunne finde på at sige af gode eller dejlige ting om dig?
Hvis ikke du kan komme på noget, hun ville kunne sige til dig, har jeg lyst til at skrive en sætning fra mig til dig:
Ethvert menneske har værdi.
Jeg vil gerne skrive til dig: DU HAR VÆRDI.
Måske du kan gentage for dig selv: Jeg har værdi. Jeg har værdi. Jeg har værdi.
At gentage det kan måske hjælpe til, at du prøver at lade det komme ind i dig.
Forelskelse
Du skriver, at du har været forelsket 17 gange og er det nu.
At have oplevet det er helt normalt.
Det lyder til, at du har tænkt mange tanker: Det har været uden held - jeg tror ikke, hun gider - jeg giver op - der er noget galt med mig.<b3>
Sådanne tanker er helt normale. Mange kan genkende, at sådanne tanker har de også haft.
At følges med nogen
Jeg er kommet til at tænke på, at jeg tror, at det vil være godt for dig at følges med nogen med de ting, der bøvler. Du nævner nemlig, at du har fået hjælp uden at få hjælp. Jeg har fået den tanke: Det skal du ikke være tilfreds med. Du har ikke fået hjælp, men måske findes der en ny vej til at dele det, der bøvler for dig, med nogen.
Jeg sidder lige og tænker nogle muligheder:
Er det muligt, at du siger til din mor, at du har brug for mere hjælp?
Går du i skole og kan spørge en lærer, du har tillid til, om hjælp?
Eller er der en tante eller onkel, du har tillid til, som du kan henvende dig til?
Eller en nabo?
Giv dig tid til at tænke muligheder.
Du fortjener virkelig hjælp.
Du er værdifuld.
Fremtiden
Jeg tror, at det vil være godt, hvis du finder nogen at dele dine tanker med. Både de mørke tanker og det, at du er forelsket. Ved at få luft for nogle af dine mørke tanker, får du måske et nyt syn på dig selv, så at du bedre kan forberede dig på at blive kæreste med en. Måske pigen, du har i tankerne.
Måske kan du også have glæde af at læse forskelligt her på siden. Her er nogle forslag:
Hvem er jeg?
Er der nogen der kan li mig?
Jeg ønsker dig det bedste.
Det fortjener du.
Du er værdifuld.
Rigtig mange hilsner
Hanne Esmarch