Hvad skal jeg gøre med følelserne for min bedsteven?
Hey AdamogEva.dk!
Jeg er bange for, at jeg er ved at få følelser for min bedsteven. Vi har været venner i næsten to år, men det er først de seneste måneder, vi er begyndt at tale sammen bare os to. Vi taler om alt sammen, og bruger også meget tid på hinanden. Hvis vi ikke er sammen, sker det tit, at vi ringer eller skriver til hinanden.
På en lang bustur for nylig delte vi sæde. Han tager så armen rundt om mig, så jeg ender med at ligge op ad ham. Han begynder at nusse min arm, hvilket jeg ikke tænker videre over, da vi virkelig bare er gode venner. Det ender med, at han fletter fingre med mig. Jeg tager min hånd til mig lige så stille, da det var en smule underligt. Efter noget tid tager han min hånd igen, og vi ender med at flette fingre igen. Han hvisker så til mig, at jeg er dejlig – jeg klemmer bare hans hånd og lægger mig til at sove.
Et par dage efter spurgte jeg ham, hvorfor han tog min hånd, men han grinede bare og skiftede emne. Jeg bliver sådan lidt mere hård i tonen over for ham, men han siger så, at han ikke har et svar.
Han har også sagt, at han elsker mig, og han er generelt meget sød overfor mig. Vi passer virkelig godt sammen, og vi kan lave alt sammen – men jeg har bare ikke haft de følelser for ham. Det er jeg bange for, at jeg er ved at have nu. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle ham det – eller om jeg overhovedet skal? Hvad hvis han ikke har det på samme måde, så har jeg ødelagt et venskab ...
– Knus!
Pige, 17 år
(forkortet af red)

SVAR:
Kære pige
Mange tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du kan være i tvivl om, hvad der er bedst at gøre i den situation, du står i. Det er en stor glæde at have en god ven, som du føler dig godt tilpas sammen med. Du skal vide, at det er helt normalt at få mere end venskabelige følelser for en nær ven af det modsatte køn.
Venskab og forelskelse
Når et venskab udvikler sig til forelskelse, kan det være svært at få hold på følelserne. Du er usikker på, hvad din ven føler for dig, og hvilke følelser du har for ham. Dine beskrivelser giver mig et klart indtryk af, at din ven ønsker mere end venskab med dig. Han har sagt, at han elsker dig, og han har givet dig tydelige fysiske tegn på, at han er tiltrukket af dig.
Det kan være svært at sætte ord på, hvad der sker i både tanke og krop. Særligt hvis det er første gang, man oplever så stærke følelser. Det kan måske forklare, hvorfor din ven ikke gav dig et svar, da du spurgte ham om hans komplimenter og berøringer af dig på busturen. Jeg forstår udmærket, at episoden kan virke forvirrende for dig.
Du kommer længst med ærlighed
Du er bekymret for, om det kan ødelægge jeres venskab, hvis dine følelser ikke er gengældt. Jeg vil alligevel opfordre dig til at være ærlig over for din ven, selvom du måske er bange for hans reaktion. Det kan være, at han også er forvirret omkring jeres relation. Hvis jeres samvær fortsat indebærer tæt fysisk kontakt, så risikerer du, at det bliver endnu sværere for dig at være i. Det vil din ven højst sandsynligt kunne mærke på dig, og det vil sikkert ikke overraske ham, at du igen vil tale om det. Jeg tror, du har brug for at vide, hvor du har ham – og måske har han også brug for at vide, hvor han har dig.
Aftal spillereglerne mellem jer
Det er godt at have rene linjer, når det gælder venskab mellem to af modsat køn. De signaler, I giver hinanden gennem berøringer og komplimenter, kan opfattes meget forskelligt af jer hver især. Det kan være en god idé at gennemtænke, hvad du ønsker, der skal ske, hvis dine følelser er gengældt. Samtidig kan du også forberede dig selv på, hvilke grænser du fremover ønsker i samværet mellem jer, hvis det viser sig, at han ikke er forelsket i dig.
Måske kan det hjælpe dig at læse om andre, som har stået i en lignende situation:
Forelsket i bedste veninde og vil ikke miste hende – kan I hjælpe?
Kan et venskab køre, hvis den ene bliver forelsket?
Du kan også finde relevante artikler og svar til andre i vores tema Fra venner til kærester. Især vil jeg anbefale artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre Den handler om forskelle på at være venner og kærester.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig held og lykke med både venskabet og kærligheden.
Kærlig hilsen
Mette