14 år og har aldrig været forelsket – er jeg unormal?
Jeg har tit tænkt, om der er noget galt med mig! For jeg har aldrig i mit liv været forelsket. Og alle taler om det hele tiden! Det er svært at snakke om og hjælpe andre med, når man ikke selv ved, hvordan det er eller har prøvet det! Jeg har aldrig hørt om nogen, der aldrig har været forelsket!
Jeg har autisme, men jeg tror simpelthen ikke på, at det er derfor, for har aldrig hørt om, at det kan have noget med hinanden at gøre. Jeg tænker på, om jeg overhovedet nogensinde kommer til at prøve at være forelsket? Hvis ikke, kan jeg jo aldrig nogensinde få en kæreste eller noget i den dur. Måske er jeg ikke moden? Måske er jeg ikke kærlig?
Og hvad er forelskelse egentlig? Er det, hvor man har lyst til sex eller sår’n? Eller er det, at man synes en bestemt er ekstra sød? Jeg ved det ikke, for jeg har aldrig prøvet det. Altså det tætteste jeg har været på at være forelsket, det må være i min kat! Eller min veninde. Men det er jo ikke forelskelse, men bare kærlighed fordi jeg elsker hende.
Så eftersom jeg aldrig har været forelsket, ved jeg jo egentlig heller ikke, om jeg overhovedet er til drenge! Det skal lige siges, at jeg selv synes homoseksualitet er forkert, så jeg kommer aldrig til at være sammen med en pige på den måde! Men altså, måske kan det være, fordi jeg aldrig rigtigt har lært en dreng at kende uden for min familie. Jeg har ingen drengevenner. Udover i børnehaven havde jeg. Så det kan jo måske være, jeg ikke har lært en at kende så godt, så jeg kunne blive forelsket. Synes bare tit, jeg hører, at folk har været småforelsket i alle mulige og sådan. Men det har jeg virkelig aldrig! Og det forvirrer mig.
Er jeg mærkelig, er jeg den eneste, er det forkert, kan jeg ikke elske eller forelske mig? Alle sådanne spørgsmål kører i mit hovede! Har I en idé om, hvordan jeg skal tænke om det? Jeg spørger her, fordi jeg gerne vil vide det ud fra et kristent synspunkt, hvis man kan sige det sådan. Tak for din tid til at læse dette:)
Pige, 14 år

SVAR:
Kære pige
Jeg kan læse ud fra dit brev, at du har en masse spørgsmål. Derfor vil jeg først beskrive spørgsmålene, som jeg ser dem, og så svare på dem.
1. Er der noget galt med mig, når jeg aldrig har været forelsket? Og kan det være, fordi jeg har autisme?
2. Er jeg ikke moden nok?
3. Er jeg ikke kærlig nok?
4. Er jeg homoseksuel?
5. Er jeg mærkelig, er jeg den eneste, er det forkert, kan jeg ikke elske eller forelske mig?
1. Der er ikke noget galt med dig
Først og fremmest er du kun 14 år, så selvom flere af dine veninder forelsker sig hele tiden, er det meget normalt, at en 14-årig ikke er interesseret i kærester endnu og ikke har haft en kæreste.
For det andet skriver du, at du har autisme. Nogle tror, at autister ikke har følelser, fordi de ofte ikke udtrykker dem. Men det passer IKKE! Problemet hos autister og dig kan være, at det kan være vanskeligt at udtrykke følelser og forstå egne og andres følelser. Derfor vil du helt sikkert kunne blive forelsket. Men det vil måske være sværere for dig at opdage, hvis du bliver forelsket, og som du selv beskriver vide, hvad forelskelse er, og hvordan det føles.
85 % af personer med autisme og Aspergers syndrom føler præcis, som du beskriver, en konstant tvivl om, hvad de selv føler, og hvad andre føler og har svært ved at sætte ord på det. Jeg ville derfor slet ikke være bekymret, hvis jeg var dig, men i stedet huske på, at netop fordi du har følelser som alle andre, vil du også kunne lære at forstå både dine egne og andres følelser. Det kræver måske hjælp fra dine forældre, din bedste veninde eller måske en psykolog, hvis du har lyst til det. Det er vigtigt, at du lærer at forstå dine egne følelser blandt de mennesker, der gør dig tryg. Bliver du for eksempel forelsket i en dreng, der afviser dig, (hvilket er helt normalt og sker for alle) kan det skabe endnu mere forvirring om, hvad du føler, og hvad du gjorde rigtigt og forkert.
2. Måske er du ikke moden nok
Som jeg har skrevet, er det helt okay og normalt at være 14 år uden at have været forelsket. Måske er du moden nok, men har ikke mødt en, du blev forelsket i. Det skal helt sikkert nok komme. Alle teenagere bliver forvirret over deres første forelskelse og er i tvivl om, hvad de føler. Det er ikke kun, fordi du har autisme, det kan være svært.
3. Du er kærlig nok
Du beskriver, at du elsker din veninde, hvilket viser mig, at du er i stand til at elske og også i stand til at mærke, når du elsker nogen. Det er rigtig godt og helt okay. Det viser desuden også, at du er rigtig velfungerende og allerede kan mærke, hvordan det føles at elske nogen. Så måske vil det slet ikke være svært for dig at mærke forelskelsen, når den kommer.
4. Du er ikke homoseksuel, fordi du elsker din veninde
Det er rigtig dejligt, at du har en veninde, som du elsker, da det som sagt kan være rigtig svært for personer med autister at vise og forstå følelser. Hvis du en dag oplever, at du får lyst til at kysse en pige og have sex med hende, synes jeg du skal skrive til os igen, så vi sammen kan forholde os til det.
Lige nu behøver du ikke spekulere på, om du kan være homoseksuel, da du ikke kan vide det, før du har været forelsket.
5. Du er værd at elske
Og du kan blive forelsket, men det vil måske være vanskeligere for dig at mærke forelskelsen og kærligheden. Der er derfor ikke noget galt med dig. Det største problem hos autister er netop, som du beskriver: forvirring omkring følelser. Så jeg vil opfordre dig rigtig meget til at søge hjælp hos nogle mennesker, som du er tryg sammen med, og som kan hjælpe dig med at aflæse både dine egne og andres følelser.
Jeg vil også anbefale dig at se dokumentarserien De skjulte talenter, som har været vist på DR1. De udsendelser giver et rigtig godt indblik i, hvad det vil sige at være autist, og hvor forvirrende følelser kan være. Du kan også læse artiklen Autister har også følelser fra videnskab.dk.
Med venlig hilsen
Miriam
Opdateret 13.10.2020