Skal jeg være bekymret over bumser i skridtet?
Hej! Jeg har opdaget, at jeg har en stor bums på indersiden af låret, helt op mod skeden. Der er desværre gået lidt hul på den, og det bløder... når jeg har bind på, bløder det ud på siden og ud på "vingen". Jeg går ud fra ,det er en bums - bare en"ond" en af slagsen - den er mørkerød/blå.
Er det noget jeg skal gå til læge med? Eller skal jeg bare tage plaster på? Jeg tænker lidt, at der måske er fare for, at nogen af bakterierne fra bumsen kunne komme ind i skeden el. lign.
Jeg har også før, for længere tid siden, oplevet, at jeg havde 1-2 bumser under kønsbehåringen, altså længere opad mod maven.
Jeg har ofte enkelte store bumser på hagen, i nakken/halsen eller på ryggen, som kan være så store og ømme, at jeg kan mærke dem, når jeg ligger i min seng, så ved ikke, om det bare er uheldigt, at der lige er kommet én der på indersiden af låret :).
Og, hvis jeg må stille et spørgsmål mere: Jeg har mange bittesmå sorte hudorme/bumser mellem brysterne, og huden er lidt fedtet... hvad kan jeg gøre ved det?
24-årig

SVAR:
Hej 24-årig
Tak for dit brev. Der er flere forskellige emner at svare på.
Få bumserne checket hos lægen
Det første, og det der kunne bekymre mig mest, er den mørkerøde/blå bums på indersiden af dit lår. Den lyder ud fra beskrivelsen ikke som en almindelig bums, så jeg synes, du skal få kigget på den hos din læge.
Det andet, du nævner med røde og ømme knopper rundt om på kroppen og i ansigtet, kunne i mine ører lyde som akne. Dem kan du også få vurderet hos din læge.
Det tredje med hudormene mellem brysterne - det er vist mest et kosmetisk problem. Der vil jeg råde dig til at konsultere en kosmetolog eller høre ad i fx Matas, hvad de har af produkter, der kan afhjælpe dit problem.
Jeg håber, du kan komme videre via svarene her. Hvis ikke, er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen Linda Møller