Føles som en har taget mit hjerte efter sex første gang

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva.

Jeg har et problem. Jeg var for lidt over en uge siden sammen seksuelt med en fyr, og det var min første gang, (men ikke hans). Men jeg kunne godt lide den her dreng lidt, før vi havde sex, men nu føler jeg ingenting for ham, eller for nogen … Det føles, som om der er en, der har taget mit hjerte og sagt til mig, at jeg ikke må føle noget!

Men har også lige fundet ud af, at han har kysset med min bedste veninde her for nogle måneder siden, men at der ikke var/er noget mellem dem, men at det bare var en aften … Men jeg føler mig bare lidt, som om jeg er en trøste præmie, fordi han ikke kunne få min veninde :’(

Men jeg er ret sur over, at hun eller han ikke har sagt det til mig før, men jeg har snakket med min veninde om det, og hun siger, at hun aldrig har haft nogle følelser for ham, men jeg ved ikke med ham…

Det skal også lige siges, at han var beruset, da vi gjorde det, men jeg var ædru. Men jeg fortryder ikke at vi har haft sex, har det fint med det.

Men jeg har heller ikke snakket med ham om, hvad der lige skete, og om han har det fint nok med det, hvordan kan jeg gøre det?? (Men vi har snakket efter det, bare ikke om den dag)

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med det, at jeg ikke føler noget, efter vi har haft sex ...

Det med at min veninde og ham har kysset??

Og hvordan kan jeg snakke med ham om den aften, det skete??

Kan I hjælpe mig??

Pigen med mange problemer!

S, 16 år

SVAR:

Hej S

Hvor ville jeg ønske, jeg sad sammen med dig, så vi kunne snakke sammen om alt det forvirrende, du oplever lige nu.

Du giver noget meget dyrebart af dig selv når du har sex

Jeg er ikke klar over, om det, du skriver: ”Men jeg kunne godt lide den her dreng lidt, før vi havde sex”, betyder, at I ikke var kærester eller nære venner i forvejen, eller om det var lidt tilfældigt, at det blev ham, du gav dig til?

Sex og tryghed hører sammen

Jeg kan godt forstå, det er forvirrende for dig lige nu. Du har haft din første oplevelse med sex, og bagefter kommer der oplysninger frem, som forvirrer dig og får dig til at tænke, du måske var en trøstepræmie, fordi han ikke kunne få rigtigt fat i din veninde. Og dine følelser forandrer sig derefter. Det lyder til, du er blevet meget usikker på dig selv, efter de nye oplysninger er kommet frem, og det får dine følelser til at ”lukke ned” – så du på den måde beskytter dig selv. ”Det føles som om, der er en, der har taget mit hjerte og sagt til mig, at jeg ikke må føle noget” skriver du – hvor må det gøre ondt.

”Du må ikke mærke” er titlen på en bog af Alice Miller. (kan evt. lånes på biblioteket)

Jeg får lyst til at spørge dig, om det ”kun” er overfor fyren, du havde sex med, at du ikke kan føle noget, eller om det er mere generelt – din veninde – dine omgivelser – at du er blevet ”følelsesflad”?

Var du i et kæresteforhold til fyren, da din veninde kyssede med ham? Hvis du var det, må du føle dig både svigtet og vred, både på din veninde og ham.

Sæt ord på dine følelser og tal med ham

Du har fat i noget meget vigtigt, når du efterlyser, hvordan du kan snakke med fyren om det, der skete den aften, I havde sex. For ham er det måske ”bare sex” – en fysisk akt, hvor følelserne ikke betyder så meget. Du skriver også, han var beruset, så han kan måske ikke huske så meget. Og selv om du skriver, du ikke har fortrudt det der skete, må det føles noget ensomt for dig her bagefter, tænker jeg.

Jeg tænker, det kunne være en mulighed, at du skriver et brev, hvor du fortæller, hvordan du oplevede det hele. Fortæl i brevet om alt det, du mærker: Ingenting, sårethed, vrede, skuffelse, at føle sig som en erstatning, smerten ved ikke længere at føle for ham, at noget er blevet taget fra dig, at du ikke vil tages som en selvfølge, at du har værdi, at du har brug for sikkerhed, for kærlighed, for at blive taget alvorligt osv. Alt det, du kommer i tanke om – alt det, det du kunne ønske dig.

Du skal ikke aflevere brevet til ham, men hvis det er muligt, så aftal at mødes med ham og læs det op for ham, eller lad ham læse det, mens du ser på ham.

Pas godt på dig selv og dit sexliv

Jeg vil ønske for dig, at du vil passe rigtigt godt på dig selv og ikke lade dig bruge som et ”let offer”, men stille nogle krav. Et godt kærlighedsliv er ikke kun sex – og et godt sexliv kræver trygge rammer og meget kærlighed. Og du er så ung endnu – giv dig god tid – du skal nok nå det, og jeg håber, du ikke vil nøjes med mindre.

Læs også disse artikler:

Du er meget værd!
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på

Godt at få talt om det

Desuden tror jeg, det kunne være rigtig godt for dig at tale med en moden voksen om dine følelser – også når de er blevet ”frosset” på den måde, du beskriver.

Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen