Bliver jeg udnyttet for at få sex?

Vis spørgsmål

Jeg har to fyre, jeg har kendt over ti år. Den ene er meget sød, glad og kærlig. Han skriver meget sjældent, men er altid meget imødekommen. Når jeg kommer ind til byen, og vi ikke har aftalt noget, bliver han glad, når han ser mig. Men desværre har han altid været glad for sex, og nu skriver han så til min søsters veninde, som han ikke kender. Jeg har lyst til at sige til hende, at hun ikke skal skrive til ham, for jeg vil ha' hans opmærksomhed, da vi ligesom har kendt hinanden over ti år og har haft sex mange, mange gange. Så har jeg anden ven, som kun kan skrive, når han har indtaget noget. Og han vil ikke indrømme over for nogen, at vi har været sammen og taler ikke pænt om mig.

Men jeg har svært ved sige fra overfor dem, for de er så søde, når vi ses. Og begge fortæller om deres følelser til mig. De fortæller om deres familie og andre hemmeligheder til mig.

Jeg havde også engang en ven for nogle år siden, der kun skrev, når han var liderlig. Han havde en kæreste, og så sagde han, at han aldrig rigtig havde elsket nogle af sine kærester.

Så mit spørgsmål er: Hvorfor udnytter de mig for sex men fortæller deres hemmeligheder til mig, selvom de ikke vil ha' noget med mig at gøre?

S, 27 år

SVAR:

Kære S

Sex er ikke kærlighed

Sex er en kæmpe gave, når den kombineres med kærlighed, hengivenhed, tillid, fortrolighed og villighed til at være der for hinanden i hverdagen.

Det lyder, som om du er blevet snydt for den del og kun kan bruges at tale fortroligt med, når du samtidig stiller dig selv til rådighed med sexydelser for de mænd, du beskriver.

Tag dig selv alvorligt

Hvis du ikke vil fortsætte med at føle dig udnyttet, må du tage dig selv alvorligt. Jeg hører din smerte i det, du beskriver. Jeg hører også, at du er bange for at miste de “smuler”, du får fra den ene. Det er blevet tydeligt for dig, da han “fisker” efter en anden, og derfor har du lyst til at stoppe det for ham. Du har haft sex med ham mange gange, og derfor føler du måske, han er din, uden han har lovet dig det?

Hvad får du selv ud af det?

Når noget så intimt og personligt som at dele sex løsrives fra kærlighed, vil det let føles tomt og som udnyttelse og egoistisk fra den anden part. Jeg tænker, du er en af dem, som bliver bedraget af tanken om, at sex bare er noget, man kan have med hvem som helst, og at du med god grund føler dig snydt.

Det lyder også til, at dit dilemma er, at du måske elsker ham, du har haft sex med mange gange og måske vil have ham i reserve? Det vil være godt for dig at tænke igennem, hvilket forhold du egentlig gerne vil have til ham. Hvis du ønsker et parforhold med ham, må du sige det, og så må han jo svare, hvad han tænker om det.

Du har ret til at sige nej

Jeg har sådan lyst til at sige, at du ikke skal “lade dig nøje”, og at det er ok at sige nej og stille krav. Du må holde dig for god til at blive udnyttet. Jeg tror, du nyder fortroligheden med dine elskere, men hvis de kun er fortrolige for at få sex, eller når de er påvirket af alkohol eller stoffer, så udnytter de din godhed. Og det har du ret til at sige nej tak til – du er mere værd end det!

Måske kan du få nogle input til tanker om din egen værdi ved at læse vores artikel Hvad er jeg værd?

Led efter kærligheden

Måske lyder jeg rigtig gammeldags, for jeg tror på, at et godt sexliv – og et godt liv – findes i et forpligtende forhold, hvor der er kærlighed.

I vores artikel Vejen til god sex kan du læse mere om, hvordan vi på AdamogEva.dk tænker om sex, kærlighed og parforhold. Det kan måske give dig input til, hvordan du gerne vil, dit liv og sexliv skal være.

Jeg ønsker dig alt godt med at finde den kærlighed, som holder og ikke “kun” handler om at dyrke sex men også er venskab og hverdag i et parforhold.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen