Er jeg en dårlig person, fordi jeg ikke vil gøre, som Gud siger?

Vis spørgsmål

Hey med jer!

Jeg er en pige på 15 år, som egentlig har gået og tænkt på noget. Jeg er endnu ikke helt sikker på, hvor jeg vil hen med det her “brev”; har bare en masse forvirrelse og tanker, som jeg har brug for at komme ud med.

Lidt baggrundsinfo om mig er, at jeg er vokset op i en kristen familie. Har altid været vant til at komme i det kristne fællesskab, men synes aldrig rigtigt, jeg har kunnet relatere til Bibelen, som alle andre ser ud til at kunne. Ved ikke om jeg tror på Gud – men hvis jeg gør, så er jeg godt nok irriteret over ham på mange områder. På en måde føler jeg mig forkert. Fordi jeg ikke forstår det, ligesom alle andre gør.

Jeg ved ikke, hvad der lige sker for mig, men jeg synes virkelig tit bare, at de der kristne typer simpelthen tager tingene alt for tungt. Alt for alvorligt. Efter min mening synes jeg bare, at alle skal gøre, hvad de har lyst til – bare det gør dem glad. Synes ikke, Gud skal bestemme over mig – synes ikke en gammel bog skal sætte grænser op for mig. Men alligevel tvivler jeg engang imellem på, om det jeg gør, egentlig er godt for mig. Inderst inde ved jeg, at det er det ikke. Men jeg har ikke lyst til at stoppe.

Jeg synes simpelthen, det er så underligt, at man ifølge Bibelen skal vente, til man bliver gift. Sex udenfor ægteskabet er en synd? Kan bare slet ikke se, hvad der skulle være galt i det, hvis det er det, man har lyst til.

Måske er det bare det samfund, jeg er vokset op i? Den kultur vi unge har. Jeg kan sagtens se, at det ville være helt perfekt, hvis man kun havde én person, som man skulle være sammen med resten af sit liv. Og man så blev gift med den person og kun havde sex med den person. Det ville da være skide rart. Men synes bare ikke, det virker realistisk. Hvordan finder man en, som man skal tilbringe resten af sit liv med? Det kan man da ikke bare sådan lige?

Jeg kan ikke bare fortsætte med at rende rundt som jeg gør nu – det er faktisk ulækkert. Jeg skammer mig engang imellem over de ting, jeg har gjort. Selvom jeg måske i starten ikke synes, der er noget galt i, hvad jeg gør, så føler jeg nu, at folk dømmer mig, og det er virkelig ikke rart.

I virkeligheden har jeg det faktisk ret dårligt med mig selv. Til hverdag har jeg det godt. Men deep down er jeg så bange for aldrig at være god nok til nogen. Eller at jeg aldrig vil komme til at møde nogen, som jeg klikker med. Jeg føler mig så anderledes. På en forkert måde.

Er jeg en dårlig person ,fordi jeg er sådan her? Når jeg er sammen med de der kristne mennesker, så føler jeg mig så forkert og så beskidt, men det er ikke noget, jeg kan stoppe. Jeg burde være bedre. Hvorfor dømmer folk overhovedet hinanden udfra ting som, hvor meget sex man har, eller om man drikker eller tager stoffer? Kan det ikke være pisseligegyldigt? Er det synd? Hvorfor? Jeg kan bare godt lide at gøre de her ting. Jeg kan da sagtens være en sød nok person og have nogle gode værdier, selvom jeg gør de ting, som jeg gør. Jeg behandler da folk godt, er det ikke det vigtigste?

C, 15 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Hej C

Det er en samling meget ærlige og meget vigtige spørgsmål, du stiller. Jeg kan godt sætte mig ind i, at det må være meget forvirrende for dig. Jeg håber, du også kan sætte dig ind i, at jeg har lidt svært ved helt at overskue, hvordan din situation egentlig er. Men jeg prøver at svare så godt, jeg nu kan.

Bibelen er gammel og relevant

Hvorfor er Bibelen stadig relevant? Fordi det i virkeligheden er fra den, vi kender Gud og hans budskab. Vi kan tænke og føle en hel masse, men det stikker i vidt forskellige retninger. Og intet af det er sikkert – det er jo bare, hvad den enkelte tænker og føler. Skal vi have lidt sikker grund under fødderne, så er det Bibelen, der kan levere det. Og jeg vil rigtig gerne have sikker grund under fødderne. For jeg tror, at forholdet til Gud afgør både mit liv og min evighed efter døden. Så her skal jeg have noget, der er meget mere sikkert end mine egne tanker og følelser. Bibelen er gammel, ja. De første dele af den blev faktisk til allerede den gang, mennesket blev til og begyndte at trække vejret! Og vel er det gammeldags at trække vejret – men jeg gør det med glæde. Og på samme måde er det for mig faktisk en super kvalitet, at Bibelen er gammel. Den er gammel, fordi den har kontakt med de dybeste ting i tilværelsen. Og de ændrer sig ikke.

Guds mening om det gode liv

Du skriver, at du ikke synes, Gud skal bestemme over dig. Velkommen i klubben! Bibelen siger, at sådan har alle mennesker haft det lige siden syndefaldet. Vi vil egentlig helst selv bestemme. Det helt vilde er, at Gud alligevel stadig elsker os og prøver at få kontakt med os. Han ønsker at tilgive os og hjælpe os til at leve et godt liv. Og her sker sammenstødet så. For Guds mening om hvad “et godt liv” er, passer slet ikke altid med det, vi tænker og føler! Vi synes ofte – som du så fint beskriver det – at vi mennesker da skal have lov at gøre, hvad vi har lyst til, bare det gør os glade.

Forestil dig en lille treårig dreng, der har vildt lyst til at lege med sin fars lighter. Hvis far giver ham den, bliver drengen virkelig glad. Men hvis han lidt senere har fået sat ild på den sofa, han sidder i og bliver forbrændt, er det ikke så sjovt længere …

Gud er skaberen af hele universet. Gud er langt klogere og langt kærligere end et menneske nogensinde kan blive. Så jeg synes, det er ret klart, at hvis Gud og jeg er uenige om, hvad der er bedst, så har Gud ret. Samtidig er der noget i mig, der er i vild protest. Noget i mig vil ikke begrænses og trynes af Gud, men vil have lov at gøre det, jeg har lyst til, og som jeg tror, virkelig vil gøre mig glad. Den kamp står jeg meget tit i. Nogle gange vinder det i mig, der protesterer. Så må jeg bagefter bede Gud om tilgivelse og opleve, at han er klar til at fortsætte samarbejdet om at gøre mit liv godt. Andre gange vinder det i mig, der stoler på Gud. Og selv om jeg kan føle, at jeg går glip af noget, så oplever jeg tit, at jeg med tiden ikke længere har den samme stærke lyst til det og godt kan se, at jeg bliver gladere ved at følge Guds brugsanvisning.

Du er altid god nok til Gud

Jeg kan se, du er lidt i diskussion med dig selv om, hvad du egentlig gør. Tror du på Gud, eller gør du ikke? Synes du, det er dumt eller klogt at følge hans brugsanvisninger? Du gør nogle ting – og bagefter skammer du dig. Og deep down er du bange for aldrig at være god nok til nogen. Jeg kan helt sikkert sige dig, at du er altid god nok til Gud. For Gud elsker dig, uanset hvordan du er. Så hvis du vil leve sammen med ham, vil han aldrig smide dig ud! Du kan læse mere om det i vores artikel Du er meget værd!

De andre ting, jeg nu siger, kender jeg ikke dig godt nok til at være sikker på. Men se, om du kan bruge noget af det: Måske har du et billede af dig selv, der siger, at du ikke er god nok til, at andre vil være sammen med dig. De kristne venner vil ikke. Andre unge vil heller ikke. Og drømmefyren vil da nok slet ikke. Hvis du har et sådant selvbillede, tænker jeg, du vil have rigtig godt af at snakke med en person, som kan hjælpe dig med at få et selvbillede, der svarer til virkeligheden. Rigtig mange danskere i alle aldre slås med det samme problem, så det er ingen skam at have det sådan. Du kan begynde med at finde en moden voksen, du har tillid til og snakke med vedkommende. Jeg tror, det er vigtigt. Ellers kan du komme til at slås med det dårlige selvbillede i mange år og slæbe rundt på det som en tung rygsæk. Og det suger glæden ud af livet.

Kristne er sikkert bekymrede for dig

Du oplever, at de kristne dømmer dig og andre på nogle ting, man gør, fx med sex, alkohol og stoffer. Ja, det gør de måske også. Jeg tænker nu, at der er større sandsynlighed for, at de i stedet bedømmer dig og din situation. At de er dybt bekymrede for dig, fordi de ser, du vælger nogle ting, som de tænker, virkelig vil skade dig som menneske og som kristen. De er måske meget forvirrede over, hvad de egentlig skal gøre for at hjælpe dig. Og derfor oplever du, at de holder lidt afstand. De holder måske også lidt afstand, fordi noget i dem selv har lyst til de samme ting, men de ønsker ikke at give efter for fristelsen.

Hvad er “synd”?

Du spørger, om disse ting er “synd”. Bibelen beskriver “synd” som det at ramme ved siden af målet. Som du kan læse meget om andre steder her på hjemmesiden, siger Bibelen, at målet med at være skabt som mand og kvinde er at finde én at leve sammen med hele livet i kærlighed, sex, familieliv osv. Se fx artiklen Sex i Bibelen – på den gode måde.

Når man går i seng med andre, rammer man ikke det mål. At drikke en shot, en øl eller to er ikke imod Guds mål for, hvordan man bruger den alkohol, han har skabt. Men hvis man bruger alkoholen til at glemme og bedøve ens hæmninger, så man gør de ting, man i ædru tilstand var for klog til at gøre, så rammer man ved siden af målet. Stoffer har samme virkning. På hjemmesiden jesusnet.dk kan du finde svar på et spørgsmål om hash: Kan en kristen ryge hash? og vi har artiklen Alkohol – så det rykker, som beskriver helt konkret, hvad der sker, når du drikker alkohol.

Jeg læser det, du skriver, som at du virkelig har lyst til livet og har stor appetit på de ting, du oplever, giver fest og glæde. Og som så mange andre danske unge er det forbundet med netop fri sex og stort forbrug af alkohol og/eller stoffer. Jeg tror ikke, de ting er gode værdier – fordi Gud fortæller mig det, og fordi min sunde fornuft siger mig det. Jeg stoppede med at drikke mig fuld, da jeg blev så træt af, at jeg dagen efter ikke anede, om det, de andre fortalte om min opførsel natten før, passede. Jeg ville selv have kontrol over mit liv. Og det samme kan vel siges om sexlyst og trang til stoffer.

Gud elsker dig!

Kære C – du er ikke et dårligt menneske! Du er et ganske almindeligt ungt dansk menneske på godt og ondt. Gud elsker dig. Han er bekymret, fordi du lader nogle farlige ting fylde meget i dit liv. Men han er langt mere bekymret, fordi du ikke helt tør stole på ham. Han forstår dine følelser og vil rigtig gerne overbevise dig om, at han ved, hvad der er bedst for dig, så du bliver virkelig glad – også deep down.

Der var meget mere, jeg kunne have lyst til at tage frem fra din mail, men nu er svaret vist rigelig langt. Skriv gerne igen, hvis du har brug for mere. Du er på et vildt afgørende sted i dit liv. De beslutninger, du tager i disse år, kan nemt komme til at afgøre resten af dit liv på mange måder. Så vælg rigtigt og spørg om hjælp, som du allerede er begyndt på ved at skrive til brevkassen.

De bedste hilsner
Sprint