Hvordan klarer jeg vores langdistanceforhold?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse.. Min kæreste og jeg har været kærester i nu 2 år og har boet sammen i 1½ år og han er for en måned siden taget på udveksling i et andet land i 4 måneder som studerende.

Jeg var meget optimistisk og klar inden han rejste, og regnede ikke med, at det ville være så svært. Jeg stoler på ham, men stoler ikke på pigerne der nede. Det sværeste er, at jeg nu pludselig kan se det logiske i, at han ville få en anden dernede, fordi han pludselig har et helt nyt liv uden mig og med andre piger.

Jeg bliver ofte i tvivl om, hvor meget jeg skal fortælle ham om, hvor jaloux, bange osv, jeg er, for at han forlader mig.. skal jeg være åben eller beholde det lidt for mig selv? (har indtil videre kun sagt det 2 gange) Vil nemlig heller ikke have, at jeg kommer til at skabe en negativ stemning, hver gang vi taler sammen... Den første måned har vi talt sammen hver dag over Skype, men har nu prøvet at lade være i et par dage, for at håbe på at han kommer til at savne mig mere.. er dette dumt? Jeg er bange for, at det bliver en irriterende forpligtelse for ham, at han hver dag skal ringe til mig og være kontaktbar.. ofte bliver det korte videosamtaler på 20 min og så virker han træt, ligeglad og uopmærksom nogle gange.. skal vi kun ringe sammen et par gange i ugen, eller skal jeg bare tænke, at jeg bare skal ringe, når jeg vil?

Samtidig er det også svært, at han ikke fortæller dybdegående om hans venner, liv, tanker osv.. Synes det er svært, at jeg ikke ved, hvordan hans venner er som personer osv. Det er virkelig svært at lade være, for savner jo ham ekstremt, og for ham går dagene meget hurtigere end for mig, da det er nyt og spænende hver dag for ham! Ønsker hele tiden, at han kommer med en kærlighedserklæring eller skriver på Facebook, at han savner mig.. men dette sker ikke rigtigt, og vil ikke spørge efter det, for det skal heller ikke være tvang, men komme naturligt!

Hvordan klarer jeg lige de her sidste 3 måneder, uden at jeg driver mig selv til vanvid med alle disse tanker og frustrationer? Og hvordan får man forholdet til at fungere, når man pludselig bor flere tusind kilometer fra hinanden? Og især hvordan med Skype?

Obs. skal ned og besøge ham om en måned, og der skal ikke være noget tvivl om, at jeg ønsker, at dette bliver den bedste tur/oplevelse for ham :)

(puha en lang smøre ;) )

Mvh. Mig, 25 år

SVAR:

Kære dig

Jeg har læst dit brev nogle gange og tænker: ”Kærligheden har en pris”. Med det mener jeg, at det savn, du oplever, fordi din kæreste er på udveksling i et andet land, er den pris, det koster at have en kæreste. Prøv om du kan glæde dig over, at du har en dejlig kæreste, som er værd at savne. Og måske kan du glæde dig over den mulighed, han har nu, for nye oplevelser.

Du fortæller, at du var optimistisk og klar før han rejste, men nu oplever du det anderledes. Det er flot, at du gjorde dig tanker og overvejelser, før han rejste, men nu oplever du savnet, og det er helt naturligt, for I så og talte med hinanden hver dag før, og nu må du leve din dag alene.

Vis ham tillid – jalousi kan ødelægge

Hold fast i din overbevisning om, at du kan stole på ham. Når han elsker dig, er andre piger ikke bedre eller mere interessante, end du er, uanset hvor han opholder sig.

Du kan læse mere om jalousi her på siden: Klik ind på jalousi i vores leksikon, og der kommer en lang række titler frem på artikler og svar, hvor du kan vælge, hvad der er relevant for dig. Du kan begynde her: Hvordan kan jeg lade være med at være så jaloux?

Venner og interesser

Da din kæreste ikke er hjemme i fire måneder, er det vigtigt, du ikke sidder hjemme alene hver dag og bider negle over savnet. Har du nogle gode venner/veninder eller spændende fritidsinteresser at gå op i?

Når din kæreste er hjemme igen, er det vigtigt for et godt liv sammen, at I både er fælles om spændende oplevelser, interesser, opgaver og at I også hver for sig har et indholdsrigt liv.

For få år siden havde mine teenagere et udtryk: ”Få dig et liv!” Har du et godt liv med indhold, noget der giver dig glæde? Det kan være sport, politik, hobby, læse, koncerter, sangkor, leder i børneklub osv.

Langdistanceforhold

Det er en udfordring at få et forhold til at fungere, også når der er flere tusinde km. mellem jer. Måske kan du fortælle om det, du oplever, og hvordan din hverdag er anderledes, når han ikke er en fysisk del af den. Fortæl blot, at du savner ham og længes efter ham.

Du savner, at han fortæller mere om sine venner, tanker og liv. Plejer han at gøre det? Nogle mennesker fortæller ikke så meget om det, de oplever, tænker og føler. Det kan bl.a. skyldes, at de ikke har lært det (endnu), måske er din kæreste den type? Måske er han den, som ikke tænker på, at det, han oplever, ved du ingenting om. Måske kan du få mere at vide ved at stille præcise spørgsmål: Om hvad han har lavet, efter han kom fra ”skole”, og hvad han skal, efter I har talt sammen

Når han nævner sine nye venner, kan du evt. spørge, om du får mulighed for at møde dem, når du kommer og besøger ham, og om hvordan de er at være sammen med. Du kunne sige til ham, at du vil være rigtig glad for, om han kunne fortælle lidt om, hvem de er, hvilke interesser de har, hvad de laver osv, så du kan lære dem lidt at kende inden, du kommer.

Hvor ofte skal vi tale sammen?

Hans oplevelse af tiden er, som du nævner anderledes end din, da han jo oplever en masse nyt og spændende.

Du fortæller ikke, hvor din kæreste er, så jeg tænker, om der måske er stor tidsforskel? Så måske kan der være et andet tidspunkt på døgnet, hvor din kæreste er mere oplagt til at snakke?

Hvor ofte og hvor længe I skal tale sammen, er der ingen regler for. Kan du snakke med ham om det? Om I skal skiftes til at ringe op, eller om I skal snakke hver dag eller hver uge. Måske kunne I også veksle lidt mellem at tale sammen og skrive sammen. Det at skrive giver ofte noget andet end at tale sammen. Måske kan du nogle dage nøjes med sende en sms med en lille hilsen: “Savner dig, glæder mig til vi ses!” er en rar hilsen at få, uanset afstanden.

Jeg har aldrig benyttet Skype, men jeg tænker, det må være dejligt, at du kan se ham, mens I taler sammen. 20 min er kort tid til samtale, føler du i dag. Husk den oplevelse og tænk på den i en travl hverdag, når han er hjemme igen. Hvis I giver hinanden koncentreret opmærksomhed i 20 min hver dag, så imødegår I mange vanskeligheder imellem jer. Når han kommer hjem og i jeres fælles fremtid, så husk at bruge tid på at snakke og lytte til hinanden; det er med til at styrke og bevare jeres kærlighed.

At sætte ord på følelser

Han har ikke sagt, at han savner dig, og det savner du. Det forstår jeg. Hvor ofte plejede han at sige det, inden han rejste? Er han typen, der sjældent siger: “Jeg elsker dig”?

Du kan ikke tvinge en kærlighedserklæring fra ham, men fortæl ham, at du har brug for at høre, at han savner og elsker dig. Så bliver du på egen banehalvdel, og fortæller, hvad du har brug for.

Jeg vil opfordre dig til at læse Kærlighedens 5 sprog af Gary Chapman – den kan også lånes på biblioteket. Den fortæller rigtig godt om, hvordan vi kan fortælle “Jeg elsker dig”, så det bliver hørt. Og ikke bare med ord.

Du kan også læse mere i vores artikel Kærlighed i praksis.

Jeg vil ønske dig en god rejse og håber, I får en dejlig tid sammen.

Kærlig hilsen
Birgit