Evighedssingle! - kærlighed gør mig bange - hvad gør jeg?
Hvad gør man, hvis man kun har haft dårlige oplevelser med kærligheden og er nu evigheddssingle på 7. år?
Anna, 28 år

SVAR:
Kære Anna, 28 år
Tak for dit brev. Jeg vil gerne prøve at besvare dit spørgsmål.
Evighedssingle på 7. år?
Det første jeg lægger mærke til er, at du betegner dig selv som evighedssingle. Jeg har lyst til at spørge, om ikke det er en meget fastlåst omtale af dig selv. Du er 28 år og har forhåbentlig mange år foran dig.
Har du tabt modet?
Er det i virkeligheden sådan, at du har tabt modet og ikke tror på, at det kan lykkes dig at få en kæreste? Det kan være en normal måde at reagere på, når der er dårlige erfaringer med kærligheden. Jeg har hørt andre i en lignende situation sige: Jeg bliver aldrig gift. Jeg er ikke god nok. Ingen kan lide mig.
Du kan selv overveje, hvilke tanker du har.
Lad dig forstyrre
Når et menneske har dårlige oplevelser med kærligheden, er det en mulighed, at der kommer et hjul til at køre med negative tanker, som det kan være svært at bryde mønsteret på. Derfor har jeg lyst til at spørge dig, om du er med på at lade dig forstyrre, så at tankemønstret ikke bare kører videre. Prøv som et forsøg at lave et nyt hjul med muligheder for nytænkning. Her er nogle forslag:
Jeg er kun 28 år og har forhåbentlig mange år foran mig.
Jeg vil undersøge, hvad det er, der har givet mig dårlige oplevelser, så at jeg kan bruge erfaringerne i fremtiden.
Erfaringer med kærligheden
Jeg sidder og overvejer: Har du forsøgt et kærlighedsforhold, som ikke blev gengældt? Har du haft en kæreste, som du ikke kunne stole på? Har du selv svært ved at binde dig til et menneske? Disse spørgsmål stiller jeg dig, for at du kan overveje: Hvilke dårlige erfaringer har jeg med kærligheden. Ved at overveje er det en mulighed at finde ud af, hvad du gør med disse dårlige erfaringer.
Måske kan du have glæde af at læse disse artikler:
Hvad er jeg værd?
Når fortiden gør ondt
Velkommen igen her på nettet
Jeg har lyst til at skrive, at du er meget velkommen til at vende tilbage igen med flere spørgsmål. Du er også velkommen til at fortælle om, hvordan det har været at være dig mht. kærligheden, så at du får mulighed for at få kommentarer tilbage ud fra det fortalte.
Du må have det rigtigt godt.
Kærlig hilsen Hanne Esmarch