Er jeg ved at miste min kæreste?
Hej brevkasse
Jeg er 21 år gammel og har verdens bedste kæreste. Vi blev forelsket i sommers; det var meget intenst, og vi havde det så godt sammen! Efter tre måneder tog jeg på en længere rejse, og han ventede på mig. Men efter jeg kom hjem, er alt overhovedet ikke som det plejer. Jeg har stadig dybe følelser og prøver at agere normalt. Jeg kan mærke, han er fjern.
Da jeg spurgte, hvad der var galt, svarede han, at han ved ikke helt hvad det her er længere; han troede, det ville være det samme, som inden jeg tog afsted. Han beskriver, han har brug for tid til at finde ud af, om det kan blive det samme, eller hvilke følelser han har nu.
Jeg føler mig lidt på prøve og synes, det her er rigtig hårdt, for jeg elsker ham helt vildt og føler slet ikke, jeg er færdig med ham, men jeg føler ikke, han har lyst til alt det der kæreste noget med mig. Jeg mangler nærvær og kærlighed fra ham, men jeg føler også, jeg ikke kan presse ham.
Hvad tror du? Er jeg ved at miste ham, eller skal han bare have tid til at finde lysten igen? Han er også 21 år og har ikke haft en kæreste i fire år før mig.
Hilsen en meget sårbar og fortvivlet person

SVAR:
Kære sårbare og fortvivlede
Det er en rigtig svær situation du er i – du er forelsket og glad for en dejlig fyr, men han tager afstand og er i tvivl, om det skal være jer. Du står med favnen fuld af kærlighed og ved ikke helt, om han vil have den eller ej. At han trækker sig lidt fra dig og holder sig til at kysse dig goddag og farvel, tænker jeg som et meget følsomt valg. Det virker ikke til, at han vil holde dig for nar ved at lade, som om alt er, som det skal være, når han er i tvivl indeni.
Giv plads, giv tid
Jeg ved, det næsten er det mest forfærdelige råd at få, men alligevel det, som jeg tror du skal væbne dig med. Han har brug for tid – hvis du presser ham til at tage et hurtigt valg, bliver det bare halvhjertet. Tid må der til, for at han finder ud af, hvilke følelser der er inde i ham. Men ikke ubegrænset tid. Måske kunne I aftale, at om fx fire uger skal I være på plads med, om I er sammen eller ej. Prøv at give ham tid og rum, så han oplever, at du respekterer hans situation, og vær tydelig i, hvad du har brug for fra ham. Jeg kan ikke svare dig på, om han finder lysten igen; det må tiden vise.
Mange andre oplever, at deres kæreste kommer i tvivl. Nogle af dem har sendt spørgsmål til brevkassen, og jeg henviser her til et af de svar, som de har fået:
Kæreste tvivler på os – hvad gør jeg?
Afstem forventninger
Det er vigtigt, at I får afstemt jeres forventninger til den næste tid. Hvordan tænker han, at han bedst finder ud af, om det skal være jer to? Har han brug for at tale med en god kammerat om det? Skal I have aftaler om at være sammen og have det sjovt? Eller andre aftaler, hvor I taler med hinanden for at arbejde jer frem til, om I skal være sammen? Skal I skrue op eller ned for kys og kærtegn – og hvad er rart og troværdigt for jer begge?
De mange små valg i det store valg
Den dag, hvor vi står ved alteret og har taget valget om at følges, til døden skiller os ad, så er det på baggrund af mange små valg. Det begynder, når vi siger ja til at være kærester med hinanden og fortsætter, når vi vælger at blive mere fortrolige med hinanden, støtter hinanden og fravælger andet til fordel for hinanden. Det er de mange små valg, som baner vejen for ægteskabet.
Lige nu er din kæreste ved at forfine og forstærke sit valg i, om det fortsat skal være jer to. Hvis det ikke skal være jer, så er det bedre at finde ud af det nu end om to år. Hvis det forsat skal være jer, så har denne tid bragt jer tættere på hinanden og været et lille valg i retning af det store valg.
Gode samtaleemner
I har nogle vigtige samtaler foran jer om, hvor I vil hen med jeres forhold og hinanden. Det er ikke nødvendigvis så let at tage fat på de samtaler, men I kan fx læse de her gode artikler og bruge dem som udgangspunkt:
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Den eneste ene
Kærlighed og forelskelse
Jeg ønsker dig det allerbedste og håber, at I to finder frem til den bedste løsning for jer.
De kærligste hilsner fra
Mona