Er jeg stadig jomfru efter fingersex?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 18 år. Jeg har bare et spørgsmål og håber, I kan hjælpe mig. Det er fordi, jeg er en pige fra Mellemøsten, og der hvor jeg kommer fra, er det meget vigtigt, at man er jomfru. Nu har jeg fået en kæreste, og vi rørte lidt ved hinanden, hvor han stak sin finger op forneden på mig. Da jeg kom hjem opdagede jeg, at der var blod på mine trusser, og det sved meget, da jeg tissede.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg stadig er jomfru eller ej.

Mvh S

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil meget gerne give dig mit svar.

At være jomfru

Helt enkelt kan man sige, at man er jomfru, indtil man har haft sex første gang. Men hvad ligger der i at have sex? Er det at røre ved hinanden også sex? Når vi er sammen og kæler for/med hinanden, rører ved hinanden, bliver tændt og mærker vores seksuelle lyst, tænker jeg, det er sex. For mig at se er du derfor ikke jomfru mere. Måske er du ikke enig, men jeg vil opfordre dig til at tænke over, hvad det gør ved dig, når du og din kæreste er sammen, og han stikker sin finger op i din skede?

Du skriver, du er fra Mellemøsten, så måske er du muslim. Vi der rådgiver på AdamogEva.dk er kristne og tror, at Gud i Bibelen har givet os den bedste vejledning for livet. Sex er så fint og godt, men kan også nemt ødelægges og komme til at såre os. Derfor er det vigtigt, at det foregår i en tryg ramme. I Bibelen vejledes vi om, at sex kun hører til i ægteskabet, fordi vi netop i det forhold kan være helt trygge og ærlige overfor hinanden. Du kan måske kan få nogle input til dine overvejelser ved at læse vores artikel Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?

Jomfruhinden

Samtidig er det vigtigt for mig at skrive, at i forhold til om du er jomfru eller ej, er det ikke noget, andre end du selv og din kæreste ved. Det er ikke noget, andre med sikkerhed kan tjekke. Mange har hørt om jomfruhinden og har en forventning om, at der i skeden er en hinde, som brydes og som derfor “afslører”, om man er jomfru eller ej. Men sådan forholder det sig ikke.

Jomfruhinden er ikke en hinde, der dækker indgangen skeden, men blot en slags fold i slimhinden et par cm oppe i skeden. Den kaldes også en kønskrans, som bedre beskriver, hvad det er. Slimhindefolden (jomfruhinden) er i udgangspunktet stram og fin, men den kan brydes og få revner og blive flosset i kanten. Det sker, når man har samleje, men hos nogle piger sker det tidligere – fx hvis de bruger tampon eller i forbindelse med sport, spring, ridning og andet, der rykker i kønskransen og kan gøre den flosset og samtidig udvide den.

Blod i trusserne

Du skriver, der var blod i dine trusser, efter at din kæreste havde stukket fingeren op, og at det sved, da du tissede. Jeg tænker, at blodet formentlig kommer fra din kønskrans – at den har fået en revne og derfor bløder lidt. Det kan også være, at din kæreste er kommet til at give dig en lille rift oppe i skeden med sin fingernegl.

Pas på dig selv

Det er dejligt at have en kæreste og hyggeligt og rart at være sammen og nyde hinanden. Men det kan vække stærke følelser, når man kæler for hinanden og rører ved hinandens kønsdele. Selvom man måske har aftalt, at man ikke skal have samleje, kan det være svært at stoppe igen, hvis man først er begyndt at røre ved hinanden på de erogene zoner.

Samtidig giver vi meget af os selv, når vi er intime sammen. Det er rart og dejligt, men det kan også gøre en ked af det senere. Måske finder man en anden kæreste, og så er det svært allerede at have givet meget af sig selv i et tidligere forhold.

Du skriver, du er fra Mellemøsten, og det derfor er vigtigt at være jomfru. Jeg ved ikke, hvad du selv tænker om det. Men jeg vil opfordre dig til at snakke med din kæreste om, hvad I er klar til, og hvilke grænser der bør være. Og ikke mindst hvordan I så overholder de grænser.

Måske kan I sammen læse artiklerne Ét trin ad gangen er det mest sikre og 10 gode grunde til at vente med sex.

Jeg håber, jeg har givet dig nogle svar, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive igen. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette