Følelser for veninde efter kys ved S,P og K leg - er jeg lesbisk?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 14 år. Jeg har en rigtig god pigeven, som jeg tror, jeg har fået følelser for. Vi har leget (S,P eller K). Vi/jeg fik en konsekvens, der handlede om at kysse hende min ven på munden. Jeg synes ikke, der var noget i det kys. Men vi ser hinanden så tit, og jeg er bange for, om jeg er ved at få følelser for hende. Jeg ved ikke, om jeg vil kysse hende igen. Og kysset på kinden efter det.

Håber du vil kunne give et svar på, hvordan jeg finder ud af, om jeg er lebbe, og om hvordan jeg skal håndtere det?

Kærligste hilsner den pige, der ikke hvad hun skal stille op :)
Anonym, 14 år

SVAR:

Kære pige på 14 år

Du er bekymret for, hvordan du skal håndtere dine følelser for en pige, som er din rigtig gode veninde. Jeg vil prøve at skrive lidt forskellige tanker til dig, som poppede op i mit hoved, da jeg læste dit spørgsmål første, anden og tredje gang.

Store forandringer i puberteten

Du er teenager, der sker rigtig mange ting, og du kommer til at møde en masse nye ting de næste år, som du skal tage stilling til. Dine holdninger og meninger vil blive udfordret mange gange, og du vil helt sikkert også skifte mening mange gange. Så om to år, når du finder et eller andet, du har skrevet som 14-årig, vil du måske som 16-årig tænke: Nej, mente jeg virkelig det dengang? Gik jeg i det tøj, og syntes jeg, at det band var godt?

Det går simpelthen så stærkt, så derfor er det første, jeg vil sige til dig: Lad være med at stemple dig som noget bestemt. Lad være med at sætte en etiket på, HVEM du er, og HVAD du er til. Også på det seksuelle område sker der store forandringer i puberteten, og du er langt fra færdigudviklet. Du bliver påvirket af moden, af hvad der er in på de sociale medier for tiden og af, hvad du ser omkring dig.

Normalt med stærke følelser i et venskab

Du har leget S, P eller K, som handler om at udfordre hinanden. Jeg tror ikke, der findes ret mange mennesker, der ikke har leget denne leg i én eller anden form. Vi har udfordret hinanden til at kysse nogen, til at gøre noget farligt, til at ryge, til at sige noget bestemt, og det er en leg. Det er en leg om at turde prøve grænser af, og nogle gange er der selvfølgelig også gruppepres eller andre uheldige ting involveret. Men i dit tilfælde handler det om, at du har kysset din veninde. Du følte ikke noget ved det, men nu hvor du er mere og mere sammen med hende, er du kommet i tvivl.

Det er helt naturligt, at dine følelser for hende vokser, jo mere I er sammen, og jo tættere I er på hinanden som veninder. Men der er forskel på at holde rigtig meget af hinanden – måske endda sige, at man elsker hinanden som bedste veninder – og så at være betaget, forelsket, dagdrømmende om hinanden. I teenagetiden, hvor man er rigtig meget sammen med veninder, sover sammen, ligger og nusser hinanden i håret, sammenligner bryststørrelser, taler om menstruation, tager lange bade sammen, inden man skal til en fest m.v., kan det ikke undgås, at man får stærke bånd til hinanden. Vi har også brug for at være tætte, røre, holde af og blive holdt af, uden at det skal have en seksuel etiket klistret på.

Mange oplever forvirring på det seksuelle område

Jeg synes, du skal være sammen med din veninde, som du plejer. Samtidig foreslår jeg, at du lader være med at kysse med og røre intimt ved hende. Vær sammen med hende som en veninde, men lad være med at blande noget seksuelt ind i det, hvis du egentlig ikke har lyst til at gøre det.

Rigtig mange piger bliver ligesom dig forskrækkede, når de første gang oplever, at de stirrede lidt længe på en smuk pige i fællesbruseren i svømmehallen, eller når de kyssede en veninde i ren og skær glæde over at vinde en sportskamp. Der er ikke noget farligt i det, og du skal nyde den spændende udvikling, der er i de næste år, uden at du stempler dig selv som noget bestemt. Du er en pige – DET stempel kan du lave, men der er lang vej endnu til at finde ud af alle de skønne nuancer, der er i dig.

Her kan du læse mere om, at det er ret almindeligt at blive i tvivl om sin seksualitet i teenageårene:
Homoseksuel eller bare anderledes?
15 år – er det min seksuelle identitet jeg er ved at finde?

Hvis du ønsker at spørge om flere ting eller få uddybet mit svar, så skriv endelig igen.

Held og lykke med din teenagetid. Pas godt på dig selv.

Anja

Opdateret 15.10.2020