Er det forkert at ville leve livet som ung, når jeg er kristen?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en kristen pige på 16 år snart 17 år.Jeg holder meget af Gud og har det sidste år været på en kristen efterskole, hvor jeg har lært Gud endnu bedre at kende.

Men efter sommerferien skal jeg starte på gym. Jeg elsker at gå til fester, drikke og have det sjovt med nye mennesker. Dog er jeg usikker på, om jeg må det, fordi jeg er kristen. Jeg vil rigtig gerne ud og leve livet, nu hvor jeg er ung, men på samme tid er jeg jo stadig kristen og har nogle værdier i det.

Hvis jeg ender med at have sex med en dreng, er det så forkert af mig? Og er det at gå til fester og drikke mig fuld også forkert?

Jeg vil bare så gerne ud og være ung og gøre de dumme ting, man gør, mens man er ung. Men er det virkelig forkert at tænke sådan? Og hvis jeg ender med at gøre nogle ting, som vi kristne ikke må, skal jeg så sige det til mine forældre, eller hvad sker der så? For inderst inde vil jeg bare gerne leve livet.

SVAR:

Kære skønne dig

Tusind tak fordi du skriver. Det er så fantastisk og så spændende med ungdomslivet.

Dine værdier

Har du gjort dig klart, hvilke værdier du har som kristen? Du vil gerne leve livet, dumme dig mens du er ung, skriver du – hvad betyder det?

De kristne værdier kan fint kombineres med at grine, danse og have det sjovt med gymnasievennerne. Men har du overvejet, hvornår det ikke længere kun er sjovt, men også en alvorlig ting mellem dig og et andet menneske?

Hvis du indgår i en seksuel relation med et andet menneske, er det alvor. Her må du se på dine værdier: Hvad er det vigtige i dit forhold til Gud? Er det at prøve alt, fordi du nu har muligheden, eller er det at passe på dig selv og vente med en enkelt ting eller to? Hvad er dit syn på sex?

Hvis du har brug for input til at finde dine værdier, kan du måske få noget ud af at læse vores artikel Derfor lader jeg Gud bestemme og finde ud af, hvor du er enig og uenig med forfatteren – og hvorfor.

Nyd livet og den spændende ungdom

Det er vigtigt for mig at sige, at du ikke skal skamme dig eller føle dig forkert. Du er ung, du vil gerne nyde livet, og du vil gerne feste. Det har du lov til. Det har vi alle sammen lov til, også når vi bliver 25, 30, 40 år eller mere. Men det er allermest spændende nu, hvor det er første gang for det hele.

Uanset om man er kristen eller ej, sker der mange nye og spændende ting, når man er ung. Det er dejligt at gå til fest, høre fed musik og danse og synge med vennerne. Det kan også være fedt at få en øl eller en drink og opleve, at grinene bliver lidt højere. Man fjoller mere og oplever måske, at man tør mere.

Det er selvfølgelig også der, du skal være opmærksom. Hvis du drikker så meget, at du bliver overmodig, altså gør ting, som du vil have dårlig samvittighed over eller fortryde dagen efter, så kan det blive noget bøvl. Så kan konsekvenserne blive større og mere langvarige.

I vores artikel Alkohol – så det rykker kan du læse om, hvordan alkohol påvirker.

Behold kontrollen

Lad mig give et eksempel: Hvis du drikker et par øl, og du er i rigtig god stemning, så du og din veninde danser på bordene og falder ned. Ja, så kan det være I får et par blå mærker, men det går over.

Hvis du drikker så meget, at du går i seng med en fyr – måske kender du ham ikke særlig godt, eller hvis du var ædru, kunne du aldrig have fundet på at gå i seng med ham – så kan konsekvenserne være større for dig. Du kan blive rigtig ked af det, du kan føle, at du var med til noget, du ikke var klar til, skete der dig noget, er du blevet gravid osv?

Når du vælger at drikke mere end bare det, der giver lidt løftet stemning, så giver du kontrollen væk. Så har du ikke de samme alarmklokker eller muligheder for at sige fra, som du er i stand til, når du er ædru. Du har et værdisæt, når du er ædru, men når du bliver fuld, glemmer du værdierne, for du har givet kontrollen fra dig.

Prøv dig stille og roligt frem. Hold øje med hvad og hvor meget du drikker. Hvordan du har det. Og så sørg altid for, at du er tryg ved dem, du er sammen med. Hvis du sørger for at opholde dig sammen med flere mennesker ad gangen, er der også større sandsynlighed for, at du ikke går længere med en fyr, end du kan stå ved dagen efter. Er I først alene, kan det være meget svært at holde fast ved de værdier, du har.

Tilliden til dine forældre

Dine tanker om forældre kan du bruge konstruktivt: Tag dem med på råd, vær ærlig og vær aldrig bange for at ringe efter dem hen på aftenen eller natten, hvis du vil hjem. Det er lettere at bruge dem, hvis I allerede er godt i gang med at tale med hinanden om alt muligt; så er du måske ikke så bange for at bede om hjælp, fordi det ikke er to uger siden, du har talt rigtigt med dem.

De kan måske godt sige nogle skøre ting, fordi de har glemt noget af det at være ung, men så må du hjælpe dem på vej. Fortæl dem hvad der sker til festerne, også selvom de ser lidt skeløjede og forskrækkede ud. Fortæl dem det, så de efterhånden hører, hvad unge laver, når I er sammen. Samtidig er de heller ikke helt tossede, for de har måske selv prøvet at dumme sig og mærket konsekvenserne længe efter. Måske kan du lytte til dem og tro på, at de ikke vil forhindre dig i at leve livet og være glad. De vil bare gerne passe på dig.

Nyd livet – men giv dig tiden til det

Ansvaret for, at du ikke går med til noget, du ikke vil, ligger i udgangspunktet hos dig selv. Jo mere du drikker, jo mere kontrol giver du slip på, og så får du svært ved at holde fast i, hvad du ikke vil være med til. Er der andre, som prøver at overskride dine grænser, har du mere styrke til at sige fra, hvis du er mere ædru, og dine sanser ikke er bedøvede.

Hav det sjovt, men pas godt på dig selv. Find dine grænser for, hvad du vil være med til sammen med dine værdier, så skal du nok få en dejlig ungdom.

Og hvis du gør noget, som du bliver ked af, så tag fat i din mor eller far og tal med dem om det. Det er svært at være ung, men det er lettere, hvis der er nogle at tale med undervejs.

Pas rigtig godt på dig selv.

Kram fra
Anja